The Book of disquiet (Livro do desassossego) at the movies: distribution and exhibition of the film of João Botelho

Authors

  • Teresa Duarte Martinho Universidade de Lisboa. Instituto de Ciências Sociais

DOI:

https://doi.org/10.1590/0103-20702015212

Abstract

This article seeks to analyse the strategy for distributing and exhibiting theFilm of disquiet (Filme do desassossego), by the Portuguese film-maker João Botelho, based on Fernando Pessoa'sBook of disquiet (Livro do desassossego). This strategy involved an unusual way of disseminating the film, because it was shown in theatres and municipal auditoriums in a national tour throughout Portugal, and on account of the diverse roles taken on by the director, based on a plan agreed with the film's producers. This paper's approach seeks to contribute to a understanding of the processes and dynamics of dissemination of art outside standard parameters. The article reveals the greater degree of interdependence in film work, and hence the fact that the directors are less able to control and manage the various resources involving production and dissemination. It also shows the effects of a particular combination of art and commerce, which emerged out of a desire to take risks and make a gesture of dissent. Taking on the role of impresario for his own work, João Botelho sought to give his work a more independent signature, and thereby attract greater attention to the film, as well as to publicize and promote the experience of watching it as something rare and unusual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aaron, Michele. (2007), Spectatorship: the power of looking on. Londres, Wallflower Press.

Abercrombie, Nicholas & Longhurst, Brian. (1988), Audiences: a sociological theory or performance and imagination. Londres, Sage.

Adorno, Theodor W. & Horkheimer, Max. ([1947] 1985), Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro, Jorge Zahar.

Adorno, Theodor W. ([1941] 1986), “Sobre música popular”. In: Cohn, Gabriel (org.). Theodor Adorno: sociologia. São Paulo, Ática.

Agência Lusa. (2008), “Congresso/Pessoa: João Botelho vai fazer filme baseado no ‘Livro do Desassossego’ em 2009”. Disponível em noticias.sapo.pt/lusa/artigo/bdb057d61deb992bc8e249.html, consultado em 30/9/2013.

Alonso, Luis Enrique. (2005), La era del consumo. Madri, Siglo.

Becker, Howard S. (1982), Art wolds. Nova York/Berkeley, ca, University of California Press.

Benjamin, Walter. ([1936] 1992), Sobre arte, técnica, linguagem e política. Lisboa, Relógio D’Água.

Bourdieu, Pierre. (1979), La distinction: critique sociale du jugement. Paris, Minuit.

Cabral, Manuel Villaverde. (2013), “Nós precisamos da fachada dos cinemas”. Público, 12 jan.

Carrell, Severin. (2009) “Box office draw: Highland film fans feel pulling power of Tilda Swinton”. The Guardian, 2 ago. Disponível em www.theguardian.com/film/2009/aug/02/tilda-swinton-mobile-cinema, consultado em 12/11/2013.

Carvalho, Ana Margarida. (2010), “O cinema é uma arte com pecado”. Visão, 30 set.

Castro, Sofia Canelas. (2010), “Este filme é um ajuste de contas com Pessoa”. Correio da Manhã, 30 set.

Chiapello, Eve. (1998), Artistes versus managers: le management culturel face à la critique artiste. Paris, Métailié.

Chisholm, Brad. (1992), “Film and Photo League exhibition strategies”. Jump Cut: A Review of Contemporary Media, 37: 110-114.

Conde, Idalina. (2000), “A nossa múltipla condição”. In: Ventura, Maria da Graça Mateus (org.), A definição dos espaços sociais, culturais e políticos do mundo ibero-atlântico (de finais do séc. xviii até hoje). Lisboa, Colibri, pp. 95-110.

Correio da Manhã. (2010), “Pessoa visto por Botelho”. Correio da Manhã, 30 set.

Disponível em www.cmjornal.xl.pt/cultura/detalhe/pessoa-visto-por-botelho.html, consultado em 10/9/2015.

Crane, Diane (1992), Foundations of popular culture. Vol. 1: The production of culture: media and the urban arts. Newbury Park/Londres/Nova Déli, Sage.

Cruz, Maria Teresa. (1998), “Media art ou mediacracia”. Cyber 98: a criação na era digital [catálogo de exposição]. Lisboa, Centro Cultural de Belém, pp.11-16.

Dias, Vanessa Sousa. (s.d.), “Novas e velhas tendências no cinema português contemporâneo”. Disponível em biblio.estc.ipl.pt/opac-tmpl/prog/images/recortes/novas_velhas_total.pdf, consultado em 11/11/2013.

Doane, Mary Ann. (1980), “The voice in the cinema: the articulation of body and space”. Yale French Studies, 60: 33-50.

Domingues, Miguel. (2012), “Conversa com Pedro Borges: ‘isto parece tudo arte e cultura mas não é: é só comércio’”. À Pala de Walsh, 21 nov. Disponível em www.apaladewalsh.com/2012/11/21/conversa-com-pedro-borges-isto-parece-tudo-arte-

-e-cultura-mas-nao-e-e-so-comercio, consultado em 31/8/2013.

Eiras, Pedro. (2008),“Fragmentação”. In: Martins, Fernando Cabral (org.) Dicionário de Fernando Pessoa e do modernismo português. Lisboa, Caminho.

Expresso. (2007), “‘Corrupção’: Divergências com Botelho eram esperadas, afirma produtor”, 23 out. Disponível em expresso.sapo.pt/feeds/lusa/lusadesporto/cinema-corrupcao--divergencias-com-botelho-eram-esperadas-afirma-produtor=f148445, consultado em 6/10/2013.

Featherstone, Mike. (1997), “Culturas globais e culturas locais”. In: Fortuna, Carlos (org.), Cidade, cultura e globalização. Oeiras, Celta, pp. 83-103.

Ferreira, António Mega. (2010), “Um filme para Pessoa”. Diário de Notícias, 10 out.

Fraga, Pietra. (2006), “Neville D’Almeida: da liberdade à estética do deslimite”. Disponível em www.artecapital.net/entrevista-155-neville-d-almeida, consultado em 14/10/2013.

Gil, Inês. (2005), A atmosfera no cinema: o caso de A sombra do caçador de Charles Laughton. Entre Onirismo e Realismo. Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian/Fundação para a Ciência e a Tecnologia.

Griswold, Wendy. (1987), “A methodological framework for the sociology of culture”. Sociological Methodology, 17: 1-35.

Heinich, Nathalie. (2000), Être écrivain: création et identité. Paris, La Découverte.

Ica. (2009), “Relatório de Actividades 2009”. Disponível em www.ica-ip.pt/pagina.aspx?pagina=409, consultado em 30/9/2013.

______. (2011), “Relatório de Actividades 2011”. Disponível em www.ica-ip.pt/Admin/Files/Documents/contentdoc2529.pdf, consultado em 7/10/2013.

______. (2012), “Anuário Estatístico & Cinema Portugal”. Disponível em www.ica-ip.pt/Admin/Files/Documents/contentdoc2504.pdf, consultado em 12/11/2013.

Kennedy, Dennis. (2009), The spectator and the spectacle: audiences in modernity and postmodernity. Cambridge, Cambridge University Press.

Lash, Scott & Lury, Celia. (2007), Global culture industry. Cambridge, Polity Press.

Lee, Benjamin & Lipuma, Edward. (2002), “Cultures of circulation: the imaginations of modernity”. Public Culture, 14 (1): 191-213.

Lemière, Jacques. (2006), “‘Um centro na margem’: o caso do cinema português”. Análise Social, Lisboa, 180 (41): 731-765.

Lopes, João. (2010), Texto integrante do Programa do ccb de Filme do desassossego. Lisboa, Ar de Filmes.

_____. (2013), “A morte lenta da cinefilia”. Diário de Notícias, 29 set.

Lopes, João Teixeira. (1998), A cidade e a cultura: um estudo sobre práticas culturais urbanas. Tese de doutorado. Porto, Universidade do Porto.

Lourenço, Eduardo. (2008), Fernando Pessoa: rei da nossa Baviera. Lisboa, Gradiva.

Martins, Hermínio & Garcia, José Luís (2013), “Web”. In: Cardoso, José Luís; Magalhães, Pedro & Pais, José Machado (orgs.), Portugal de A a Z: temas em aberto. Paço de Arcos, Impresa Publishing/Expresso, pp. 285-293.

Marcuse, Herbert. (1964), One-dimensional man: studies in the ideology of advanced industrial society. Boston, Beacon Press.

Martins, Maria João. (2010), “Ópio na alma”. Jornal de Letras e Artes, 22 set., pp. 22-25.

Matta, João Paulo Rodrigues & Souza, Elisabete Regina Loiola da Cruz (2009), “Cidade de Deus e Janela da alma: um estudo sobre a cadeia produtiva do cinema brasileiro”. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, 1 (49): 27-37.

Menger, Pierre-Michel. (2002), Portrait de l’artiste en travailleur: métamorphoses du capitalisme. Paris, Seuil.

Moço, João. (2010), “É preciso educar de novo as pessoas a irem ao cinema”. Diário de Notícias, 4 set.

Monteiro, Paulo Filipe. (2001), “Uma margem no centro: a arte e o pode do ‘novo cinema’”. In: Torgal, Luís Reis (org.). O cinema sob o olhar de Salazar. Lisboa, Temas e Debates, pp. 306-338.

Neves, António Loja. (2010), “Ah! Mas os atores moldam-nos imenso!”. Expresso, 9 out.

Newman, Michael Z. (2009), “Indie culture: in pursuit of the authentic autonomous alternative”. Cinema Journal, 3 (48): 16-34. Observatório Europeu do Audiovisual. (2013), “Cinema admissions in Europe down overall, but some countries make big strides”. Disponível em www.obs.coe.int/en/-/cinema-admissions-in-europe-down-overall-but-some-countries-make-big-strides;jsessionid=A1cbafefc2C42B1C2C849D19D539F8ff, consultado em 22/11/2013.

Obercom. (2011), Cinema: para além do mercado. Contributos para novos modos de análise e reflexão. Lisboa, Obercom.

Pais, José Machado (2013), “Kitsch”. In: Cardoso, José Luís; Magalhães, Pedro & Pais, José Machado (orgs.), Portugal de A a Z: temas em aberto. Paço de Arcos, Impresa Publishing/Expresso, pp. 130-138.

Pessoa, Fernando. (1982), Livro do desassossego por Bernardo Soares. Ed. Jacinto Prado Coelho. Lisboa, Ática.

_____. (2008), Livro do desassossego. Ed. Teresa Sobral Cunha. Lisboa, Relógio d’Água.

_____. (2010), Livro do desasocego. Ed. Jerónimo Pizarro. Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda.

_____. ([1998] 2012), Livro do desassossego: composto por Bernardo Soares, ajudante de guarda-livros na cidade de Lisboa. Ed. Richard Zenith. Lisboa, Assírio & Alvim.

_____. (2013), Livro do desassossego. Ed. Jerónimo Pizarro. Rio de Janeiro, Tinta da China.

Peterson, Richard A. & Anand, N. (2004), “The production of culture perspective”. Annual Review of Sociology, 30: 311-334.

Pizarro, Jerónimo (org.). (2009), Fernando Pessoa: o guardador de papéis. Alfragide, Texto.

______. (2013), “Prefácio”. In: Pessoa, Fernando. Livro do desassossego. Ed. Jerónimo Pizarro. Rio de Janeiro, Tinta da China.

Portela, Manuel. (2013), “‘Nenhum problema tem solução’: um arquivo digital do Livro do desassossego”. matlit: Revista do Programa de Doutoramento em Materiali dades da Literatura, 1 (2): 9-33. Disponível em iduc.uc.pt/index.php/matlit/article/view/1618, consultado em 19/9/2013.

Ramos, Jorge Leitão. (2010), “Catedral de névoa”. Expresso/Actual, 2 out., p. 21.

Rezende, Marcelo. (1995), “Falso movimento”. Folha de S.Paulo, 19 nov.

Rochefort, Robert. (1996), La societé des consommateurs. Paris, Odile Jacob.

Santoro, Marco. (2008), “Culture as (and after) production”. Cultural Sociology, 1 (2): 7-31.

Santos, Maria de Lourdes Lima dos. (2012), Sociologia da cultura: perfil de uma carreira. Lisboa, Imprensa de Ciências Sociais.

Shils, Edward. (1992), Centro e periferia. Lisboa, Difel.

Silva, Augusto Santos & Santos, Helena. (2010), “A transformação cultural de cidades médias, segundo os seus agentes culturais”. Sociologia, Problemas e Práticas, 62: 11-34.

Simmel, Georg. ([1903] 2005), “As grandes cidades e a vida do espírito”. Mana, 2 (11):577-591.

Simões, Marta & Jácome, Jorge. (s.d), “Novas e velhas tendências no cinema português contemporâneo”. Disponível em: biblio.estc.ipl.pt/opac-tmpl/prog/images/recortes/novas_velhas_total.pdf, consultado em 30/11/2013.

Steiner, Georg. (2001), “A man of many parts”. The Observer, 3 jun.

Szymborska, Wislawa. (1996), “The poet and the world”. Disponível em www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1996/szymborska-lecture.html, consultado em 20/11/2013.

Valente, Francisco. (2010), “O desassossego de João Botelho”. Público, 24 set.

Veblen, Thorstein. ([1899] 1994), The theory of leisure class. Nova York, Penguin Books.

Visão. (2009), “A ‘Corte do norte’ salvou-me a vida”, 12 mar. Disponível em visao.sapo.pt/cinemaa-corte-do-norte-salvou-me-a-vida-joao-botelho=f499307, consultado em 18/9/2013.

Waizbort, Leopoldo. (2000), As aventuras de Georg Simmel. São Paulo, Editora 34.

Weil, Pascale. (1994), A quoi rêvent les annés 90: les noveaux imaginaires. Consommation et communication. Paris, Seuil.

Zallo, Ramón Elguezabal. (2011), Estructuras de la comunicación y de la cultura: políticas para la era digital. Barcelona, Gedisa.

Published

2015-12-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Martinho, T. D. (2015). The Book of disquiet (Livro do desassossego) at the movies: distribution and exhibition of the film of João Botelho . Tempo Social, 27(2), 255-278. https://doi.org/10.1590/0103-20702015212