Blow Up imagens e miragens

Authors

  • Paulo Menezes Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702000000200003

Keywords:

Blow up, Antonioni, imagem, real, fotografia

Abstract

This article analyses Blow Up, Michelangelo Antonioni´s film, so as to understand how its visual discourse questions the relationship between the real and the imaginary. Behind a crime we know nothing about and will never know, the search carried out by the photographer reveals and questions the relationships between the images and the things whether photographs or films. He proposes meanings for their foundations and points of view, that set them apart from interpretations that see them as reproductions or representations of a a real presupposed as being whole and pre-existent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNHEIM, Rudolf. (s./d.) A arte do cinema. São Paulo, Martins Fontes.

ASHTON, D. (1985) Picasso on art. London, Thames and Hudson. Barcelona, Ediciones Omega.

BAUDRILLARD, Jean. (1995) Le crime parfait. Paris, Galilée.

BAZIN, André. (1985) Qu’est-ce que le cinéma ? Paris, Éditions du Cerf.

BENJAMIN, Walter. (1994a) Imagem de Proust. In: Obras escolhidas – magia e técnica, arte e política. São Paulo, Brasiliense, p. 36-49.

BENJAMIN, Walter. (1994b) Pequena história da fotografia. In: Obras escolhidas – magia e técnica, arte e política: São Paulo, Brasiliense, p. 91-107.

BURGER, Peter. (1984) Theory of avant-garde. Manchester, Manchester University Press.

CARRIÈRE, Jean-Claude. (1995) A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro, Nova Fronteira.

DELEUZE, Giles. (1985) Image-temps. Paris, Éditions du Minuit.

FRANCASTEL, Pierre. (1983) Espace et ilusion; Les mécanismes de l’illusion filmique. In: L’Image, la vision et l’imagination. Paris, Denoël Gonthier, p.167-206.

GOLDING, John. (1968) Le cubisme. Paris, René Juillard.

KOLKER, Robert Phillip. (1983) The altering eye. Contemporary international cinema. Oxford, Oxford University Press.

KRACAUER, Siegfried. (1960) Theory of film. Oxford, Oxford University Press.

LANGFORD, Michel. (1974) Iniciación a la fotografía profesional. 3a edição.

MARCUSE, Herbert. (s./d.) Um ensaio para a libertação. Amadora, Livraria Bertrand.

MENEZES, Paulo. (1997) A trama das imagens. São Paulo, Edusp.

NIETZSCHE, Friedrich. (1971) Par-delà bien et mal. Textos e variantes organizados por Giorgio Colli e Mazzino Montinari. Trad. de Cornélius Heim. (DPF – Des préjugés des philosophes). Paris, Éditions Gallimard.

SIMMEL, Georg. (1983) Sociabilidade – um exemplo de sociologia pura ou formal. In: Moraes Filho, Evaristo de (org.). Simmel. Coleção Grandes Cientistas Sociais. Vol. 34. São Paulo, Ática.

SORLIN, Pierre. (1977) Sociologie du cinéma. Paris, Aubier Montaigne.

STANGOS, Nikos. (1981) Concepts of modern art. London, Thames and Hudson.

TARKOVSKI, Andrei. (1990) Esculpir o tempo. São Paulo, Martins Fontes.

VIRILIO, Paul. (1993) Guerra e cinema. São Paulo, Scritta.

VOGEL, Amos. (1974) Film as a subversive Art. New York, Randon House.

WEBER, Max. (1978) Ação e relação social. In: FORACCHI, Marialice encarini & MARTINS, José de Souza. Sociologia e Sociedade. Rio de Janeiro, LTC.

WEBER, Max. (1979) A “objetividade” do conhecimento nas Ciências Sociais. In: COHN, Gabriel (org.). Weber. Coleção Grandes Cientistas Sociais. Vol. 13. São Paulo, Ática, p. 79-127.

XAVIER, Ismail. (1984) O discurso cinematográfico. São Paulo, Paz e Terra.

Published

2000-11-01

Issue

Section

Homenagem - José Carlos Bruni

How to Cite