Variações sobre arte e ciência

Authors

  • Octavio Ianni Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-20702004000100001

Keywords:

Science and art, Social truth and artistic representation, Languages, Narratives, Sociology of thought

Abstract

The text establishes connections between science and art through the contrasts and similarities traceables in those discourses of knowledge, while languages and peculiar narratives endowed with its own traits, but that quite often appeal to alien proce-dures and resources. It seeks to point out the uses of fiction resources in scientific texts, as the opposite, the cognitives assets and even the complex reconstruction of social experiences found out literary texts, moved by an aesthetic ambition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Octavio Ianni, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    foi professor-emérito da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo.

References

BERMAN, Marshall. (1999), Aventuras no marxismo. São Paulo, Cia. das Letras.

BOHM, David. (1998), On creativity. Londres, Routledge.

CHANDRASEKHAR, S. (1990), Truth and beauty. Chicago, The University of Chicago Press.

DAEDALUS, (1974). “Art and science”, American Annals of Arts and Science, 115 (3),Paris, Unesco.

COPÉRNICO, Nicolau. (1984), As revoluções dos orbes celestes. Trad. de A. Dias Gomes e Gabriel Domingues. Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian.

FELLMANN, Ferdinand. (1984), Fenomenología y expresionismo. Barcelona, Alfa.

GADAMER, Hans-Georg. (1990), La herencia de Europa. Barcelona, Península.

GOLDMANN, Lucien. (1967), Dialética e cultura. Rio de Janeiro, Paz e Terra.

HABERMAS, Jurgen. (2002), O discurso filosófico da modernidade. São Paulo, Martins Fontes.

HOBBES, Thomas. (1974), Leviatã ou matéria, forma e poder de um estado eclesiástico e civil. Trad. de João Paulo Monteiro e Maria Beatriz Nizza da Silva. São Paulo, Abril Cultural.

KAUFMANN, Walter. (1991), Goethe, Kant e Hegel. New Brunswick, Transaction Publishers.

LEPENIES, Wolf. (1996), As três culturas. São Paulo, Edusp.

LEPENIES, Wolf. (1974), “O 18 Brumário de Luís Bonaparte”. Trad. de Leandro Konder. In: Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. Seleção de José Arthur Gianotti. São Paulo, Abril Cultural.

MARX, Karl. (1968), O capital. Trad. de Reginaldo Sant’Anna. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 3 vols.

MILLER, Arthur I. (2001), Einstein, Picasso: space, time, and the beauty that causes havoc. Nova York, Basic Books.

NISBET, Robert. (1976), Sociology as an art form. Oxford, Oxford University Press.

RINGER, Fritz K. (2000), O declínio dos mandarins alemães. São Paulo, Edusp.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. (1958), “Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens”. In: Obras, vol. 1. Trad. de Lourdes Santos Machado e Lourival Gomes Machado. Porto Alegre, Globo.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. (2003), Ensaio sobre a origem das línguas. Trad. de Fulvia M. L. Moretto. Campinas, Editora da Unicamp.

SILVA, Ludovico. (1975), El estilo literario de Marx. México, Siglo Veintiuno.

WEBER, Max. (1993), Ciência e política. Trad. de Leônidas Hegenberg e Octany Silveira da Mota. São Paulo, Cultrix.

Published

2004-06-01

Issue

Section

Aula Magna

How to Cite

Ianni, O. (2004). Variações sobre arte e ciência . Tempo Social, 16(1), 7-23. https://doi.org/10.1590/S0103-20702004000100001