Collaborative collections: a space of two universes
DOI:
https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2022.183052Keywords:
Consumption, Distinction, Luxury, Fast fashion, FashionAbstract
In this article we study the production of symbolic and social boundaries from the collections of clothing made between luxury and fast fashion brands. They are publicized as the democratization of luxury since they supposedly facilitate access to these types of goods. Our analysis of the
collaborations between fast fashion Riachuelo and the luxury brands Versace and Karl Lagerfeld shows, however, that these collaborations do not confuse these universes and their consumers. We have identified a symbolic unification of the luxury market, the consequent expansion across the recognition of elements established as distinctive, and the establishment of hierarchies that maintain social boundaries between classes.
Downloads
References
Ábile, Bárbara Venturini. (2019), Das griffes ao fast fashion: uma análise das estratégias de produção de coleções colaborativas. Campinas, 229 p. Dissertação (Mestrado). Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas. http://www.repositorio.unicamp.br/handle/reosip/335422. Consultado em 10/03/2021.
Appadurai, Arjun. (1996), Modernity at Large. Minneapolis, University of Minnesota.
Avelar Junior, Odilardo Viana de. (2011), “Estratégia de marcas próprias nas lojas de departamentos”. Rev. Ciênc. Admin. Fortaleza, 1(17): 146-179. https://periodicos.unifor.br/rca/article/view/3233. Consultado em 10/03/2021.
Baudrillard, Jean. (2009), A Sociedade de Consumo. Lisboa, Edições 70.
Bennett, Tony. (2011), “Culture, choice, necessity: a political critique of Bourdieu’s aesthetic”. Poetics, 6(39): 530-546.
Bourdieu, Pierre. (1996), A economia das trocas linguísticas. São Paulo, Edusp.
Bourdieu, Pierre. (2006), A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo, Edusp; Porto Alegre, Zouk.
Callon, Michel; Méadel, Cécile; Rabeharisoa, Vololona. (2000), “L’économie des qualités”. Politix, 52(13): 211-239. https://www.persee.fr/doc/polix_0295-2319_2000_num_13_52_1126. Consultado em 23/02/2022.
Castro, Ana Lúcia de. (2016), “Sentidos do consumo e fronteiras simbólicas: uma etnografia entre grupos de baixa renda em um município da Grande São Paulo”. Etnográfica [Online]. Brasil, 1(20): 101-117. http://journals.openedition.org/etnografica/4216. Consultado em 10/03/2021.
Castro, Ana Lúcia de. (2019), “Mídia e mercado: mediações na construção de sentidos do consumo das ‘roupas de marca’”. Política & Sociedade. Florianópolis, 43(18): 224-241. https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/2175-7984.2019v18n43p224/42772. Consultado em 10/03/2021.
Danziger, Pamela. (2005), Let them eat cake: marketing luxury to the masses - as well as the classes. usa, Dearborn Trade Publishing.
Durkheim, Émile. (1996), As Formas Elementares da Vida Religiosa. São Paulo, Martins Fontes. Grupo Guararapes. (2018), Formulário de Referência.
Lamont, Michèle & Molnár, Virág. (2002), “The Study of Boundaries in the Social Sciences”. Annual Review of Sociology, 28: 167-195.
Lash, Scott & Urry, John. (1994), Economies of Signs & Space. London, Sage Publications. Kapferer. Jean-Noël. (1993). Luxes, marques et griffes, confusion préjudiciable. La Revue des marques/Prodimarques, 1.
Nicolau Netto, Michel & Miraldi, Juliana Closel. (2017), “Turismo de luxo: a produção do destino e a denegação do social”. Revista Pós Ciências Sociais, 14(28): 191-218. http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rpcsoc/article/view/7300. Consultado em 10/03/2021.
Ortiz, Renato. (2019), O Universo do luxo. São Paulo, Alameda.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Michel Nicolau Netto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2018/20074-2 -
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2016/16686-7 -
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers 001