O paradigma da escolha racional: mercado regulado e pluralismo religioso

Auteurs

  • Alejandro Frigerio Sem registro de afiliação
  • Fernando Antonio Pinheiro Filho Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI :

https://doi.org/10.1590/S0103-20702008000200002

Mots-clés :

Religião, Mercado, Teoria social, Pluralismo religioso

Résumé

A teoria das economias religiosas proposta por Rodney Stark, Roger Finke e Laurence Iannaccone tem recebido pouca atenção nos meios acadêmicos latino-americanos. Poucos são os trabalhos locais que explicitam com precisão seus argumentos e os compreendem a partir de seus supostos e definições. Neste trabalho, descrevo as principais proposições dos autores norte-americanos a respeito da escolha racional, do funcionamento do mercado religioso e de suas conseqüências para o pluralismo religioso. Esta discussão é particularmente necessária, já que sua nova definição de "escolha racional" é pouco conhecida localmente e suas idéias sobre o mercado religioso têm sido relidas mais a partir da perspectiva de Berger que de seus próprios pressupostos. Chamar a atenção para o grau de regulação das economias religiosas mostra que estas não se definem exclusivamente em termos de monopólio ou de mercado, mas que existe de fato um continuum de possibilidades.

##plugins.themes.default.displayStats.downloads##

##plugins.themes.default.displayStats.noStats##

Références

BECKFORD, James. (2003), Social theory and religion. Cambridge, Cambridge University Press.

BERGER, Peter. (1971), El dosel sagrado. Buenos Aires, Amorrortu.

BOUDON, Raymond. (1993), “Toward a synthetic theory of rationality”. International Studies in the Philosophy of Science, 7: 5-19.

CAROZZI, María Julia & FRIGERIO, Alejandro. (1994), “Los estudios de la conversión a nuevos movimientos religiosos: perspectivas, métodos y hallazgos”. In: FRIGERIO, Alejandro & CAROZZI, María. El estudio científico de la religión a fines del siglo XX. Buenos Aires, Ceal.

CAROZZI, María Julia & FRIGERIO, Alejandro. (1997), “Não se nasce batuqueiro: a conversão às religiões afro-brasileiras na Argentina”. Religião e Sociedade, 18 (1): 71-94.

DE LA TORRE, Renée & GUTIÉRREZ ZUÑIGA, Cristina. (2005), “Mercado y religión contemporánea”. Desacatos, 18: 9-11.

DIOTALLEVI, Luca. (2002), “Internal competition in a national religious monopoly: the catholic effect and the Italian case”. Sociology of Religion, 63 (2): 137-156.

FINKE, Roger. (1990), “Religious deregulation: origins and consequences”. Journal of Church and State, 32: 609-626.

FINKE, Roger. (1997), “The consequences of religious competition: supply side explanations for religious change”. In: YOUNG, Lawrence. Rational Choice theory and religion. Nova York, Routledge.

FINKE, Roger & STARK, Rodney. (1992), The churching of America: 1776-1990. New Brunswick, Rutgers.

FINKE, Roger & STARK, Rodney. (2003), “The dynamics of religious economies”. In: DILLON, Michele. Handbook of the sociology of religion. Cambridge, Cambridge University Press.

FRIGERIO, Alejandro. (1998), “Desregulación del mercado religioso y expansión de nuevas religiones: una interpretación desde la oferta”. Trabalho apresentado no XXII Encontro Anual da Anpocs, Caxambu, MG, Brasil, 27-31 de outubro de 1998.

FRIGERIO, Alejandro. (1999), “El futuro de las religiones mágicas en Latinoamérica”. Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião, 1: 51-88.

FRIGERIO, Alejandro. (2000), “Teorias econômicas aplicadas ao estudo da religião: em direção a um novo paradigma?”. BIB – Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, 50: 125-144.

FRIGERIO, Alejandro. (2003), “ ‘¡Por nuestros derechos ahora o nunca!’: construyendo una identidad colectiva umbandista en Argentina”. Civitas, 3 (1): 35-68.

FRIGERIO, Alejandro. (2005), “Identidades porosas, estructuras sincréticas y narrativas dominantes: miradas cruzadas entre Pierre Sanchis y la Argentina”. Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião, 7: 223-237.

FRIGERIO, Alejandro. (2007a), “Repensando el monopolio religioso del catolicismo en la Argentina”. In: CAROZZI, María & CERIANI, César. Ciencias sociales y religión en América Latina: perspectivas en debate. Buenos Aires, Biblos/ACSRM.

FRIGERIO, Alejandro. (2007b), “Analyzing conversion in Latin America: theoretical questions, methodological dilemmas and comparative data from Argentina and Brazil”. In: STEINGENGA, Timothy & CLEARY, Edward. Conversion of a continent: contemporary religious change in Latin America. New Jersey, Rutgers University Press.

FRIGERIO, Alejandro & WYNARCZYK, Hilario. (2004), “Cult controversies and government control of New Religious Movements in Argentina (1985-2001)”. In: RICHARDSON, James. Regulating religion: case studies from around the globe. Nova York, Kluwer Publishers.

GOOREN, Henri. (2007), “Reassessing conventional approaches to conversion: toward a new synthesis”. Journal for the Scientific Study of Religion, 46 (3): 337-353.

GRIM, Brian & FINKE, Roger. (2006), “International religion indexes: government regulation, government favoritism, and social regulation of religion”. Interdisciplinary Journal of Research on Religion, 2, article 1, www.religjournal.com.

GUERRA, Lemuel. (2002), “A metáfora do mercado e a abordagem sociológica da religião”. Religião e Sociedade, 22 (2): 115-134.

GUERRA, Lemuel. (2006), “Mercado religioso na Paraíba: a competição e o aumento da racionalização das atividades das organizações religiosas”. Religião e Sociedade, 26 (2):155-186.

HECHTER, Michael. (1997), “Religion and rational choice theory”. In: YOUNG, Lawrence. Rational choice theory and religion. Nova York, Routledge.

HECHTER, Michael & KANAZAWA, Satoshi. (1997), “Sociological rational choice theory”. Annual Review of Sociology, 23: 191-214.

IANNACCONE, Laurence. (1997), “Rational choice: framework for the scientific study of religion”. In: YOUNG, Lawrence. Rational choice theory and religion. Nova York, Routledge.

IANNACCONE, Laurence. (2006), “Economy”. In: EBAUGH, Helen R. Handbook of religion and social institutions. Nova York, Springer.

IANNACCONE, Laurence, FINKE, Roger & STARK, Rodney. (1997), “Deregulating religion: the economics of church and state”. Economic Inquiry, 35: 350-364.

LIE, John. (1997), “Sociology of markets”. Annual Review of Sociology, 23: 341-360.

MARIANO, Ricardo. (2003), “Efeitos da secularização do Estado, do pluralismo e do mercado religiosos sobre as igrejas pentecostais”. Civitas, 3 (1): 111-125.

MAUSS, Armand. (1993), “Research in social movements and in new religious movements: The prospects for convergence”. Religion and the Social Order, 3A: 127-151.

PARKER, Cristián. (2005), “¿América Latina ya no es católica? Pluralismo cultural y religioso creciente”. América Latina Hoy, 41: 35-56.

PIERUCCI, Antônio Flávio. (2006), “A religião como solvente: uma aula”. Novos Estudos Cebrap, 75: 111-127.

PRANDI, Reginaldo. (1996), “Religião pagã, conversão e serviço”. In: PIERUCCI, Flavio & PRANDI, Reginaldo. A realidade social das religiões no Brasil. São Paulo, Hucitec.

RICHARDSON, James. (1980), “Conversion careers”. Society, 17: 47-50.

SEMÁN, Pablo. (2001), “Cosmológica, holista y relacional: una corriente de la religiosidad popular contemporánea”. Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião, 3:45-74.

SHERKAT, Darren. (1997), “Embedding religious choices: integrating preferences and social constraints into rational choice theories of religious behavior”. In: YOUNG, Lawrence. Rational choice theory and religion. Nova York, Routledge.

SHERKAT, Darren & WILSON, John. (1995), “Preferences, constraints and choices in religious markets: an examination of religious switching and apostasy”. Social Forces, 73 (3): 993-1026.

STARK, Rodney. (1997), “Bringing theory back in”. In: YOUNG, Lawrence. Rational choice theory and religion. Nova York, Routledge.

STARK, Rodney & FINKE, Roger. (1993), “A rational approach to the history of American cults and sects”. Religion and the Social Order, 3A: 109-126.

STARK, Rodney & FINKE, Roger. (2000), Acts of faith: explaining the human side of religion. Berkeley, University of California Press.

STARK, Rodney & IANNACCONE, Laurence. (1993), “Rational choice propositions about religious movements”. Religion and the Social Order, 3A: 241-261.

STARK, Rodney & MCCANN, James. (1993), “Market forces and catholic commitment: exploring the new paradigm”. Journal for the Scientific Study of Religion, 32 (2):111-124.

WARNER, Stephen. (1993), “Work in progress towards a new paradigm for the sociological study of religion in the United States”. American Journal of Sociology, 98:1044-1093.

WARNER, Stephen. (1997), “Convergence toward the new paradigm: a case of induction”. In: YOUNG, Lawrence. Rational choice theory and religion. Nova York, Routledge.

ZURCHER, Louis & SNOW, David. (1981), “Collective behavior: social movements”. In: ROSENBERG, M. & TURNER, R. Social psychology: sociological perspectives. Nova York, Basic Books, pp. 447-482.

Téléchargements

Publiée

2008-11-01

Numéro

Rubrique

Dossiê - Sociologia da Religião

Comment citer

Frigerio, A., & Pinheiro Filho, F. A. (2008). O paradigma da escolha racional: mercado regulado e pluralismo religioso . Tempo Social, 20(2), 17-39. https://doi.org/10.1590/S0103-20702008000200002