Drawing and erasing America in the textualities of anthropophagy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.i1.198979

Keywords:

anthropophagy, allegory of America, naked woman

Abstract

This article originates from/begins with the moment when, through European navigations, the imaginary and real borders of what would be considered Brazil were textually and visually fixed, to identify how a specific image—the naked woman—became an index of the Brazilian people. I return to the anthropophagic ritual as a structuring textuality of this initial configuration, pointing out that the emphasis given to this cultural expression will appear in iconography since the 16th century and the content of these visual narratives will fix an image in particular: anthropophagy as a differentiating value for Brazilians.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Cândida Ferreira de Almeida, Universidad de los Andes
    Doutora em Estudos Literários da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).    

References

ABBEVILLE, Claude História da missão dos padres capuchinhos na ilha do Maranhão. Trad. de Sérgio Milliet. Belo Horizonte: Itatiaia, 1975.

BELLUZZO, Ana. Maria. O Brasil dos viajantes. São Paulo: Metalivros, 1994. 3 v.

COSTA, Sérgio Correa da. As quatro coroas de d. Pedro I. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

FERREIRA, Cândida. América: de línea de frontera a líneas de figura, de poesía, de memoria. Confluenze, Bologna, 2009.

FERREIRA de Almeida, Maria. Tornar-se outro: o topos canibal na literatura brasileira. São Paulo: Annablume, 2002.

GÂNDAVO, Pero. M. Tratado da Terra do Brasil: história da província de Santa Cruz. Belo Horizonte: Itatiaia, 1980.

HARDT, Michel.; NEGRI, Antonio. Império. Rio de Janeiro: Record, 2001.

JECUPÉ, K.W. A terra dos mil povos: história indígena do Brasil contada por um índio. São Paulo: Peirópolis, 1998.

LÉRY, Jean de. Viagem à terra do Brasil. Trad. de Sérgio Milliet. Belo Horizonte: Itatiaia, 1980.

MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria Obras Completas. Rio de Janeiro: Aguilar, 1973. v. 1-3.

RIPA, Cesare. Iconología. Madrid: Akal, 1993. v. 2.

RODRIGUES, Ana. Maria. Samba negro: espoliação branca. São Paulo: Hucitec, 1984.

SAID, Edward W. Orientalismo. Barcelona: DeBolsillo, 2007.

SERNA ARNAIZ, Mercedes. Modos y modas. Primeros retratos occidentales de los reinos de China y de los indios de América. In: Transocéanos: viajes culturales en los mundos conocidos (siglos XVI-XVIII). Barcelona: Bellaterra, 2019.

STADEN, Hans Duas viagens ao Brasil. Trad. de Guiomar de Carvalho Franco. Belo Horizonte: Itatiaia, 1988.

THEVET, Andre. As singularidades da França Antártica. Trad. de Eugênio Amado. Belo Horizonte: Itatiaia, 1978.

VESPUCIO, Américo. Mundus novus. Bogotá: Biblioteca Nacional, 1942.

VILLAS BOAS, Orlando. Y.; VILLAS BOAS, Claudio. Xingú: los indios, sus mitos. Quito: Aby Ayala, 1991.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas caníbales: líneas de Antropología postestructural. Trad. de Stella Mastrangelo. Madrid: Katz, 2010.

Published

2024-04-30

Issue

Section

Dossiê 44: Colonialismo/orientalismo: figuras e figurações do Império em narrati

How to Cite

ALMEIDA, Maria Cândida Ferreira de. Drawing and erasing America in the textualities of anthropophagy. Via Atlântica, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 736–765, 2024. DOI: 10.11606/va.i1.198979. Disponível em: https://www.journals.usp.br/viaatlantica/article/view/198979.. Acesso em: 17 may. 2024.