A Mensageira magazine and the educational proposition for the brazilian woman
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.i39.180858Keywords:
Education, Nineteenth century, Woman, A mensageiraAbstract
The objective of this study is to discuss how A Mensageira (“The Messenger” in English) magazine was a mechanism to motivate education for women in Brazilian homes, by means of its writings. To do so, our study corpus consists of a few articles from the publication, in its facsimile edition. Our research uses the theoretical references of Luca (1999) and Kamita (2004) about A Mensageira. As regards to the female press we consider the writings of Duarte (2017), Perrot (2008) and Priore (2004). Our aim is to demonstrate how the texts by Presciliana Duarte de Almeida and Júlia Lopes de Almeida highlighted the need for instruction for women.
Downloads
References
ALMEIDA, Júlia Lopes de. Entre amigas. In: ALMEIDA, Presciliana D. de (ed). A Mensageira: revista literária dedicada à mulher brasileira. Edição fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado: Secretaria de Estado da Cultura: São Paulo, 1987. v. I, p. 3-5.
ALMEIDA, Presciliana Duarte de. Duas Palavras. In: ALMEIDA, Presciliana Duarte de (ed). A Mensageira: revista literária dedicada à mulher brasileira. Edição fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado: Secretaria de Estado da Cultura: São Paulo, 1987. v. I, p. 1-2.
ALMEIDA, Sílvio. Cartão de parabéns. In: ALMEIDA, Presciliana Duarte. de (ed). A Mensageira: revista literária dedicada à mulher brasileira. Edição fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado: Secretaria de Estado da Cultura: São Paulo, 1987. v. I, p. 10.
ALMEIDA, Sílvio. Traços Ligeiros. In: ALMEIDA, Presciliana D. de (ed). A Mensageira: revista literária dedicada à mulher brasileira. Edição fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado: Secretaria de Estado da Cultura: São Paulo, 1987. v. I, p. 24.
CARDONA, Ibrantina. Notas pequenas. In: ALMEIDA, Presciliana D. de (ed). A Mensageira: revista literária dedicada à mulher brasileira. Edição fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado: Secretaria de Estado da Cultura: São Paulo, 1987. v. I., p. 38.
D’INCAO, Maria Ângela. Mulher e família burguesa. In: DEL PRIORE, Mary (Org.). História das mulheres no Brasil. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2004. p. 187- 201.
DUARTE, Constância Lima; PAIVA,Kelen Benfenatti. A mulher de letras: nos rastros de uma história. Ipotesi, v.13, n.2 Juiz de Fora, p. 11-19, jul./dez. 2009. Disponível em: https://www.ufjf.br/revistaipotesi/edicoes-anteriores/v13n2/. Acesso em: 14 jun.2020.
DUARTE, Constância Lima. Imprensa feminina e feminista no Brasil: Século XIX: dicionário ilustrado. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
EMILIA, Maria. Falso encanto. In: In: ALMEIDA, Presciliana Duarte. de (ed). A Mensageira: revista literária dedicada à mulher brasileira. Edição fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado: Secretaria de Estado da Cultura: São Paulo, 1987. v. I, p. 17.
FLORESTA, Nísia. Opúsculo Humanitário. São Paulo: Cortez, 1989.
HAHNER, June Edith. Escolas mistas, escolas normais: a coeducação e a feminização do magistério no século XIX. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, p. 467-474, mai./ago. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000200010. Acesso em: 20/08/20.
KAMITA, Rosana Cássia. Revista “A Mensageira”: alvorecer de uma nova era? Revista Estudos Feministas, Florianópolis, p. 164-168, set./dez. 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2004000300018. Acesso em: 16 de jul. de 2019.
LOBO, Luiza. A literatura feminina na América Latina. Revista Brasil de Literatura. Ano 1. jul./set.1997. Disponível em: http://lfilipe.tripod.com/LLobo.html. Acesso em: 10 jun. 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, Mary (Org.). História das mulheres no Brasil. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2004. p. 371- 403.
LUCA, Leonora de. A mensageira: uma revista de mulheres escritoras na modernização brasileira. 1999. 581 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Sociologia, Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Campinas, 1999. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/280414. Acesso em: 30 nov. 2019.
MARTINS, Ana Luiza. Revistas em revista: imprensa e práticas culturais em tempos de República, São Paulo (1890-1922). São Paulo: Edusp; Fapesp; Imprensa Oficial do Estado, 2001.
TAMBARA, Elomar. A educação feminina no Brasil ao final do século XIX. Revista História da educação. ASPHE/FAE/UFPEL, Pelotas, p. 67-89, abr. 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30628. Acesso em: 20/ 08/20.
SANTOS, José Américo dos. Selecção. In: ALMEIDA, Presciliana Duarte de (ed). A Mensageira: revista literária dedicada à mulher brasileira. Edição fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado: Secretaria de Estado da Cultura: São Paulo, 1987. v. I, p.57.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2008.
ZINANI, Cecil Jeanine Albert. Escritura e leitura: o gênero em questão. In: ZINANI, Cecil Jeanine Albert; SANTOS, Salete Rosa Pezzi dos Santos. Da tessitura ao texto: percursos de crítica feminista. Caxias do Sul, EDUCS, 2012, p. 309-323.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cristina Loff Knapp
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).