When the Atlantic meets the Mediterranean: fantastic in The sky cannot dance alone, by Ondjaki

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.i41.190880

Keywords:

Angolan literature, short stories, post-independence

Abstract

: The goal of this essay is to recognize, in the short stories “Budapeste”, “Madrid” e “Giurgiu”, in the book The sky cannot dance alone (2014), by Ondjaki, the presence of characteristic elements of fantastic that help us to perceive other nuances in the author’s work. We take into account the theoretical contributions of Mata (2000), Cardoso (2008), Todorov (1999), Furtado (1980) and Ceserani (2006). The ambiguity and the first-person narrator are vital to fantastic narratives, because they lead the reader, showing the ways that must be followed. The first-person narrator many times finds itself threatened and experience unusual facts, which he does not seek to explain, keeping always the doubt about what is told in the story.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sabrina Ferraz Fraccari, Universidade Federal de Santa Maria

    Mestranda em Letras na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Licenciada em Letras Português e Espanhol pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Cerro Largo/RS. Bolsista CAPES. E-mail: sabrina.fraccari@acad.ufsm.br

  • Demétrio Alves Paz, Universidade Federal da Fronteira Sul

    Professor Associado de Teoria Literária e Literaturas de Língua Portuguesa na Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo - RS

References

CESERANI, Remo. O fantástico. Tradução de Nilton Cezar Tridapalli. Curitiba: Ed. UFPR, 2006.

CARDOSO, Boaventura. A escrita literária de um contador africano. In: PADILHA, Laura Cavalcanti; RIBEIRO, Margarida Calafate (orgs.). Lendo Angola. Porto: Edições Afrontamento, 2008. p. 17 - 25.

FURTADO, Filipe. A construção do fantástico na narrativa. Lisboa: Livros Horizonte, 1980.

GENETTE, Gérard. Figuras III. Tradução de Ana Alencar. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.

MATA, Inocência. O pós-colonial nas literaturas africanas de língua portuguesa. IN: X Congresso Internacional da ALADAA (Associação Latino- Americana de Estudos de Ásia e África) sobre CULTURA, PODER E TECNOLOGIA: África e Ásia face à Globalização. 2000, Rio de Janeiro. Universidade Cândido Mendes. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4033274/mod_resource/content/1/MATA%2C%20Inoc%C3%AAncia%20-%20O%20p%C3%B3s-colonial%20nas%20literaturas%20africanas.pdf Acesso em 15 de agosto de 2021.

ONDJAKI. Entrevista com Ondjaki. In: LEITE, Ana Mafalda et al. (orgs). Nação e Narrativa pós-colonial: Angola e Moçambique. Lisboa: Edições Colibri, 2012. p. 101-112.

ONDJAKI. Momentos de aqui. Lisboa: Caminho, 2001.

ONDJAKI. O céu não sabe dançar sozinho. Rio de Janeiro: Língua Geral, 2014.

PADILHA, Laura Cavalcanti. Entre voz e letra: o lugar da ancestralidade na ficção angolana do século XX. Niterói: EDUFF; Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2011.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Tradução de Maria Clara Correa Castello. São Paulo: Perspectiva, 1999.

TURBOLI, Carolina de Azevedo. A travessia do narrador transforma tempo em espaço: O céu não sabe dançar sozinho, de Ondjaki. 107f. Dissertação (Mestrado em Letras Vernáculas) –Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://www.posvernaculas.letras.ufrj.br/images/Posvernaculas/3-mestrado/dissertacoes/2016/3-TurboliCA.pdf. Acesso em 15 de julho de 2021.

Published

2022-07-28

Issue

Section

Dossiê 41: Margens do Atlântico em Português

How to Cite

FRACCARI, Sabrina Ferraz; PAZ, Demétrio Alves. When the Atlantic meets the Mediterranean: fantastic in The sky cannot dance alone, by Ondjaki. Via Atlântica, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 421–451, 2022. DOI: 10.11606/va.i41.190880. Disponível em: https://www.journals.usp.br/viaatlantica/article/view/190880.. Acesso em: 20 may. 2024.