Public education and Liberal politics in the contemporary Brazilian teaching system

Authors

  • Racquel Valério Martins Universidad de Salamanca. Instituto de Iberoamérica
  • Lúcia Edriana de Sousa Cordeiro Secretaria Escolar Digital. Escola de Educação Básica
  • Antonia Solange Pinheiro Xerez Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p60-75

Keywords:

Society, Liberalism, Public schools

Abstract

This study aims to discuss the structure of public schools in Brazil through a bibliographic review, considering both historical and political aspects. The research is based on historical critical pedagogy. Moreover, Saviani is the most used reference in the first part of the study. The structure of public schools is presented regarding its intrinsic relation to the modern State through political and economic elements. Such aspects are an expression of the current social order in which capital and work are intensified. Additionally, the study aims to become a dialogue tool for educational professionals that work in basic education. To do so, the research presents and explains systematically some important ideas for the comprehension of society, State, and school so we can glimpse a society where public schools suit the concerns of the popular classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lúcia Edriana de Sousa Cordeiro, Secretaria Escolar Digital. Escola de Educação Básica

    Mestre pelo Mestrado Acadêmico Intercampi de Educação e Ensino MAIE/UECE e professora da Escola de Educação Básica da SEDUC.

References

AZEVEDO, Fernando de et alii. Manifesto dos pioneiros da Educação Nova [1932].

Recife: Fundação Joaquim Nabuco/ Massangana, 2010. 122p. (ColeçãoEducadores).

FERNANDES, Florestan. Universidade brasileira: reforma ou revolução? São Paulo, Alfa-Ômega, 1975.

FERNANDES, Florestan. A Revolução Burguesa no Brasil. 5ª ed. São Paulo: editora Globo,

MARTINS, Racquel Valério. Educação em Direitos Humanos e para a Cidadania Democrática:

BRASIL (“um desenvolvimento retrógrado”) versus Espanha. Revista do Instituto Brasileiro

de Direitos Humanos, v. 19, 09 jun. 2019, p. 265-278, 2019. Disponível em: http://revista.ibdh.org.br/index.php/ibdh Acesso em: 02 jan. 2020.

MARTINS, Racquel Valério; QUINTEIRO, M. Esther Martinéz; CARVALHO, Ana Claudia

Campina. Cooperativas de Aprendizagem nas Escolas Rurais. Empreender na prática dos

Direitos Humanos. Revista Arma da Crítica , Ano 9, Número 11 maio 2019 - Novo.

Disponível em: http://www.armadacritica.ufc.br/Acesso em: 02 jan. 2020.

MAZZEO, Antônio Carlos. Estado e burguesia no Brasil. Origens da autocracia burguesa. 3ª

edição. São Paulo: Boitempo, 2015.

MENDES SEGUNDO, Maria das Dores. O Banco Mundial e suas implicações na política de financiamento da educação básica no Brasil: o FUNDEF no centro do debate. 2005. Tese

(Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade

Federal do Ceará, Faculdade de Educação – FACED, Fortaleza.

NAGLE, Jorge. Educação e Sociedade na Primeira República. 3ª. ed. São Paulo: Editora da

Universidade de São Paulo, 2009.

PRADO JÚNIOR, Caio. História Econômica do Brasil. 26ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2006.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil: 1930/1973. 40ª. ed.

Petrópolis: Vozes, 2014.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. 32ª. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.

(Coleção Polêmicas do nosso tempo, v. 5).

SAVIANI, Demerval; DUARTE, Newton (Orgs). Pedagogia histórico-crítica e luta de

classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.

SOUSA JÚNIOR, Justino de. A crise da escola. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará,

Published

2020-09-03

How to Cite

Martins, R. V., Cordeiro, L. E. de S., & Xerez, A. S. P. (2020). Public education and Liberal politics in the contemporary Brazilian teaching system. Cadernos CERU, 31(1), 60-75. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p60-75