Podcasts sobre Covid-19: o projeto #MDDFcontraocorona

Authors

  • Alan César Belo Angeluci Universidade Municipal de São Caetano do Sul
  • Beatrice Bonami Rosa Universidade de São Paulo
  • Brasilina Passarelli Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p186-199

Keywords:

Covid-19, Communication and education, Media and information literacy, Podcasts, Etnographic research

Abstract

In this paper, we report the experience of the project “#MDDFcontraocorona”, an educational action with communication media in vulnerable communities in the ABC region of São Paulo. We formed a committee with slums residents and specialists in education and communication and, through a collaborative process of design, production and distribution, totally virtual and digital, six educational audio spots on COVID-19 prevention directed to the isolation and misinformation reality in slums were produced. Interviews with residents allowed us to assess nuances in promoting changes in knowledge, skills and attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AHMAD, Nauman. The Impact of Audio Podcasting as A Micro-Learning Tool on Co-Education. E-Leader International Journal, Fort Lee, NJ, v. 12, n. 1, p. 1-7, 2017.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. A competência em informação no Brasil: cenários e espectros. São Paulo: ABECIN Editora, 2018.

CORBURN, Jason et al. Slum health: arresting Covid-19 and improving wellbeing in urban informal settlements. Journal of Urban Health, Amsterdam, v. 97, n. 3, p. 348-357, 2020.

DENALDI, Rosana et al. Urbanização de favelas na Região do ABC no âmbito do Programa de Aceleração do Crescimento-Urbanização de Assentamentos Precários. Cadernos Metrópole, São Paulo, v. 18, n. 35, p. 101-118, 2016.

HABERMAS, Jürgen. The Theory of Communication Action. London: Heinemann, 1985.

KAPLÚN, Mario. Producción de Programas de Radio: el guión – la realización. Ciudad de México: Cromocolor, 1994.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador: Edufba, 2012; Bauru: Edusc, 2012.

MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. São Paulo: Editora 34, 2015.

PARKER, Geoffrey G.; VAN ALSTYNE, Marshall W.; CHOUDARY, Sangeet Paul. Platform revolution. New York: W. W. Norton & Company, 2016.

PASSARELLI, Brasilina. Interfaces Digitais na Educação: @lucin[ações] consentidas. São Paulo: Editora Senac, 2007.

PASSARELLI, Brasilina; ANGELUCI, Alan César Belo. Conectividade contínua e acesso móvel à informação digital: jovens brasileiros em perspectiva. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 28, n. 2, p. 197-208, 2018.

SAPOPEMBA, NA ZONA LESTE DE SP, LIDERA RANKING DE BAIRROS COM MAIS MORTES POR Covid-19. G1 SP, São Paulo, 22 jun. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2020/06/22/

sapopemba-na-zona-leste-de-sp-lidera-ranking-de-bairros-com-mais-mortespor-covid-19.ghtml Acesso em: 4 out. 2020.

TIWANA, Amrit. Platform ecosystems: aligning architecture, governance, and strategy. Waltham, MA: Morgan Kaufmann, 2014.

VAN DIJCK, José; POELL, Thomas; DE WAAL, Martijn. The Platform Society. Oxford: Oxford University Press, 2018.

Published

2020-12-28

How to Cite

Angeluci, A. C. B., Rosa, B. B., & Passarelli, B. (2020). Podcasts sobre Covid-19: o projeto #MDDFcontraocorona. Comunicação & Educação, 25(1), 186-199. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p186-199