Sylvia Plath, Cláudia Roquette-Pinto e os limites da escrita: uma poética do autoaniquilamento.

Authors

  • Aline Leal Barbosa Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v23i23p89-102

Abstract

From the comparative analysis of the poetics of Sylvia Plath and Claudia Roquette-Pinto, united here by reference relation as well as by anachronism, this article intends to think the construction of a language that crosses the subject and the materiality of the body, the feminine and the death. The suicide in the life and in the poetics of Sylvia Plath serves as an analysis-key, sometimes refuted others acknowledged, to think of this obscure writing, performed in a kind of "shadow zone" between the speakable and the unspeakable, in the contact with the the margins of life, which will fall on the extremes of language. Names such as Van Gogh, Antonin Artaud, Anne Sexton, Ana Cristina César, among others, are also evoked in this article as disintegrators of institutions, such as language itself.

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos    Editora, 2009.

ARTAUD, A. Van Gogh: o suicidado pela sociedade. 2 ed. Rio de Janeiro: Achiamé, sd.

BATAILLE, Georges. O ânus solar (e outros textos). Trad. Aníbal Fernandes. Lisboa: Assírio e Alvim, 2007.

BRITTO, Paulo Henriques. Claudia Roquette-Pinto. Coleção Ciranda da Poesia. Rio de                                                                                                                     Janeiro: EdUERJ, 2010.

KUMIN, Maxine. "How it was". In: SEXTON, Anne, The Complete Poems of Anne Sexton. Massachusetts: Houghton Mifflin Company Boston, 1981. 

MELLO, Heitor Ferraz. Poesia presente: Cláudia Roquette-Pinto, acessado no site: http://www.claudiaroquettepinto.com.br/

MORICONI, Í. Pós-modernismo e volta do sublime na poesia brasileira. In: PEDROSA, C. et al. Poesia hoje. Rio de Janeiro: EdUFF, 1998, p. 11-26.

 

PEDROSA, Célia. Considerações anacrônicas: lirismo, subjetividade, resistência. In: CAMARGO, Maria Lúcia de Barros; PEDROSA, Célia. (Org.) Poesia e contemporaneidade: leituras do presente. Chapecó: Argos, 2001. p. 7-23.

 PLATH, Sylvia. A Redoma de Vidro. Rio de Janeiro: Editora Globo S.A., 1991.

PLATH, Sylvia. Ariel. Campinas: Verus Editora, 2007.

ROBERT, Eliane Robert.O corpo impossível: a decomposição da figura humana: de Lautréamont a Bataille. São Paulo: Iluminuras, 2002.

ROQUETTE-PINTO, Claudia. Os Dias Gagos. Rio de Janeiro: Edição da autora, 1991.

__________________, Saxífraga.Rio de Janeiro: Salamandra, 1993. 

__________________,Zona de Sombra.Rio de Janeiro: 7 Letras, 1997.

__________________, Corola.São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.

__________________, Margem de Manobra. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2005.

__________________, Dentro e Fora. In:Sussekind (orgs.) Vozes Femininas,gêneros, mediações e práticas de escrita.

SIMON, Iumna & DANTAS, Vinícius, Consistência de Corola. Novos Estudos CEBRAP85. São Paulo, 2009.<http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101- 33002008000300008&script=sci_arttext> Visualizado em: 11/10/2018.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aline Leal Barbosa, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Mestre em Literatura Cultura e Contemporaneidade com a dissertação "Literatura em Tempos Expressos" e doutora no mesmo curso com a tese "Sob o sol de Hilda Hilst e Georges Bataille".

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos Editora, 2009.

ARTAUD, A. Van Gogh: o suicidado pela sociedade. 2 ed. Rio de Janeiro: Achiamé, sd.

BATAILLE, Georges. O ânus solar (e outros textos). Trad. Aníbal Fernandes. Lisboa: Assírio e Alvim, 2007.

BRITTO, Paulo Henriques. Claudia Roquette-Pinto. Coleção Ciranda da Poesia. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

KUMIN, Maxine. "How it was". In: SEXTON, Anne, The Complete Poems of Anne Sexton. Massachusetts: Houghton Mifflin Company Boston, 1981.

MELLO, Heitor Ferraz. Poesia presente: Cláudia Roquette-Pinto, acessado no site: http://www.claudiaroquettepinto.com.br/

MORICONI, Í. Pós-modernismo e volta do sublime na poesia brasileira. In: PEDROSA, C. et al. Poesia hoje. Rio de Janeiro: EdUFF, 1998, p. 11-26.

PEDROSA, Célia. Considerações anacrônicas: lirismo, subjetividade, resistência. In: CAMARGO, Maria Lúcia de Barros; PEDROSA, Célia. (Org.) Poesia e contemporaneidade: leituras do presente. Chapecó: Argos, 2001. p. 7-23.

PLATH, Sylvia. A Redoma de Vidro. Rio de Janeiro: Editora Globo S.A., 1991.

PLATH, Sylvia. Ariel. Campinas: Verus Editora, 2007.

ROBERT, Eliane Robert. O corpo impossível: a decomposição da figura humana: de Lautréamont a Bataille. São Paulo: Iluminuras, 2002.

ROQUETTE-PINTO, Claudia. Os Dias Gagos. Rio de Janeiro: Edição da autora, 1991.

ROQUETTE-PINTO, Claudia. Saxífraga.Rio de Janeiro: Salamandra, 1993.

ROQUETTE-PINTO, Claudia. Zona de Sombra.Rio de Janeiro: 7 Letras, 1997.

ROQUETTE-PINTO, Claudia. Corola.São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.

ROQUETTE-PINTO, Claudia. Margem de Manobra. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2005.

ROQUETTE-PINTO, Claudia. Dentro e Fora. In: Sussekind (orgs.) Vozes Femininas,gêneros, mediações e práticas de escrita.

SIMON, Iumna & DANTAS, Vinícius, Consistência de Corola. Novos Estudos CEBRAP85. São Paulo, 2009. <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-33002008000300008&script=sci_arttext> Visualizado em: 11/10/2018.

Published

2019-04-26

How to Cite

Barbosa, A. L. (2019). Sylvia Plath, Cláudia Roquette-Pinto e os limites da escrita: uma poética do autoaniquilamento. Revista Criação & Crítica, 23, 89-102. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v23i23p89-102