Sylvia Plath, Cláudia Roquette-Pinto e os limites da escrita: uma poética do autoaniquilamento.
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v23i23p89-102Abstract
From the comparative analysis of the poetics of Sylvia Plath and Claudia Roquette-Pinto, united here by reference relation as well as by anachronism, this article intends to think the construction of a language that crosses the subject and the materiality of the body, the feminine and the death. The suicide in the life and in the poetics of Sylvia Plath serves as an analysis-key, sometimes refuted others acknowledged, to think of this obscure writing, performed in a kind of "shadow zone" between the speakable and the unspeakable, in the contact with the the margins of life, which will fall on the extremes of language. Names such as Van Gogh, Antonin Artaud, Anne Sexton, Ana Cristina César, among others, are also evoked in this article as disintegrators of institutions, such as language itself.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos Editora, 2009.
ARTAUD, A. Van Gogh: o suicidado pela sociedade. 2 ed. Rio de Janeiro: Achiamé, sd.
BATAILLE, Georges. O ânus solar (e outros textos). Trad. Aníbal Fernandes. Lisboa: Assírio e Alvim, 2007.
BRITTO, Paulo Henriques. Claudia Roquette-Pinto. Coleção Ciranda da Poesia. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.
KUMIN, Maxine. "How it was". In: SEXTON, Anne, The Complete Poems of Anne Sexton. Massachusetts: Houghton Mifflin Company Boston, 1981.
MELLO, Heitor Ferraz. Poesia presente: Cláudia Roquette-Pinto, acessado no site: http://www.claudiaroquettepinto.com.br/
MORICONI, Í. Pós-modernismo e volta do sublime na poesia brasileira. In: PEDROSA, C. et al. Poesia hoje. Rio de Janeiro: EdUFF, 1998, p. 11-26.
PEDROSA, Célia. Considerações anacrônicas: lirismo, subjetividade, resistência. In: CAMARGO, Maria Lúcia de Barros; PEDROSA, Célia. (Org.) Poesia e contemporaneidade: leituras do presente. Chapecó: Argos, 2001. p. 7-23.
PLATH, Sylvia. A Redoma de Vidro. Rio de Janeiro: Editora Globo S.A., 1991.
PLATH, Sylvia. Ariel. Campinas: Verus Editora, 2007.
ROBERT, Eliane Robert.O corpo impossível: a decomposição da figura humana: de Lautréamont a Bataille. São Paulo: Iluminuras, 2002.
ROQUETTE-PINTO, Claudia. Os Dias Gagos. Rio de Janeiro: Edição da autora, 1991.
__________________, Saxífraga.Rio de Janeiro: Salamandra, 1993.
__________________,Zona de Sombra.Rio de Janeiro: 7 Letras, 1997.
__________________, Corola.São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.
__________________, Margem de Manobra. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2005.
__________________, Dentro e Fora. In:Sussekind (orgs.) Vozes Femininas,gêneros, mediações e práticas de escrita.
SIMON, Iumna & DANTAS, Vinícius, Consistência de Corola. Novos Estudos CEBRAP85. São Paulo, 2009.<http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101- 33002008000300008&script=sci_arttext> Visualizado em: 11/10/2018.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos Editora, 2009.
ARTAUD, A. Van Gogh: o suicidado pela sociedade. 2 ed. Rio de Janeiro: Achiamé, sd.
BATAILLE, Georges. O ânus solar (e outros textos). Trad. Aníbal Fernandes. Lisboa: Assírio e Alvim, 2007.
BRITTO, Paulo Henriques. Claudia Roquette-Pinto. Coleção Ciranda da Poesia. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.
KUMIN, Maxine. "How it was". In: SEXTON, Anne, The Complete Poems of Anne Sexton. Massachusetts: Houghton Mifflin Company Boston, 1981.
MELLO, Heitor Ferraz. Poesia presente: Cláudia Roquette-Pinto, acessado no site: http://www.claudiaroquettepinto.com.br/
MORICONI, Í. Pós-modernismo e volta do sublime na poesia brasileira. In: PEDROSA, C. et al. Poesia hoje. Rio de Janeiro: EdUFF, 1998, p. 11-26.
PEDROSA, Célia. Considerações anacrônicas: lirismo, subjetividade, resistência. In: CAMARGO, Maria Lúcia de Barros; PEDROSA, Célia. (Org.) Poesia e contemporaneidade: leituras do presente. Chapecó: Argos, 2001. p. 7-23.
PLATH, Sylvia. A Redoma de Vidro. Rio de Janeiro: Editora Globo S.A., 1991.
PLATH, Sylvia. Ariel. Campinas: Verus Editora, 2007.
ROBERT, Eliane Robert. O corpo impossível: a decomposição da figura humana: de Lautréamont a Bataille. São Paulo: Iluminuras, 2002.
ROQUETTE-PINTO, Claudia. Os Dias Gagos. Rio de Janeiro: Edição da autora, 1991.
ROQUETTE-PINTO, Claudia. Saxífraga.Rio de Janeiro: Salamandra, 1993.
ROQUETTE-PINTO, Claudia. Zona de Sombra.Rio de Janeiro: 7 Letras, 1997.
ROQUETTE-PINTO, Claudia. Corola.São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.
ROQUETTE-PINTO, Claudia. Margem de Manobra. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2005.
ROQUETTE-PINTO, Claudia. Dentro e Fora. In: Sussekind (orgs.) Vozes Femininas,gêneros, mediações e práticas de escrita.
SIMON, Iumna & DANTAS, Vinícius, Consistência de Corola. Novos Estudos CEBRAP85. São Paulo, 2009. <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-33002008000300008&script=sci_arttext> Visualizado em: 11/10/2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).