Multialogue and tense bow: intermedia poems by Décio Pignatari

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p169-187

Keywords:

concrete poetry, intermedia poems, Claus Clüver, Lucia Santaella, inscription supports, intermediality

Abstract

Décio Pignatari (1927-2012) was the most irreverent one in the trio of concrete poets who composed with the brothers Haroldo and Augusto de Campos. Pignatari boldness resides in satire, but also in media's multialogue, which he experiences through the exploration of different supports in intermedia poems. This work aimed to bring Décio Pignatari’s poetry to the field of inscription support analysis, suggesting an active dialogue with the digital contemporary. It is observed that there is some technomodern data in the intermedia poems um movimento (1956), hombre hambre hambra (1957) and caviar (1959), which transit between the supports of page and audio. In order to compose the theoretical discussion of the intermedia concept were used the texts Inter textos/ inter artes/ inter media (2006) and Concrete poetry and the new performance arts: intersemiotic, intermedia, intercultural (2000), by Claus Clüver. Meanwhile, the texts A poesia concreta como precursora da cibercultura (2006) and Décio Pignatari entre a vida, os signos e a memória (2016), by Lucia Santaella, articulated the dialogue between the poems and the digital context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Monalisa Medrado Bomfim, Universidade Federal de São Carlos

    Doutoranda e Mestre em Estudos de Literatura, Departamento de Letras, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

    E-mail: monabomfim@gmail.com 

References

AGUILAR, Gonzalo. Poesia Concreta Brasileira: As vanguardas na encruzilhada modernista. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.

ALBERTS, Bruce et al. Biologia molecular da célula. Porto Alegre: Artmed, 2017.

ANDRADE, Mário de. “Ode ao burguês”. In: ANDRADE, Mário de. Paulicéia desvairada. Barueri: Ciranda Cultural, 2016.

ASSIS, Adriana Carolina Hipólito. “Imagens de um corpo poe(ró)tico digitalizado”. Anuário de literatura: Publicação do Curso de Pós-Graduação em Letras, Literatura Brasileira e Teoria Literária, v. 19, n. 2, p. 169-187, 2014.

CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. São Paulo: Ateliê Editorial, ed. 4, 2006.

CAMPOS, Haroldo de. “Olho por olho a olho nu”. In: CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. São Paulo: Ateliê Editorial, ed. 4, 2006.

CAMPOS, Haroldo de. “Ruptura dos gêneros na literatura latino-americana”. In: MORENO, César Fernández (Org.). América Latina em sua Literatura. São Paulo: Perspectiva, 1979.

CHARTIER, Roger. “Escutar os mortos com os olhos”. Estudos Avançados, v. 24, n. 69, p. 7 30, 2010.

CLÜVER, Claus. “Inter textus/ Inter artes/ Inter media”. Aletria: revista de estudos de literatura, v. 14, n. 2, p. 10-41, 2006.

CLÜVER, Claus¬. “Concrete Poetry and the New Performance Arts: Intersemiotic, Intermedia, Intercultural”. In: CLÜVER, Claus¬. East of West. New York: Palgrave Macmillan, 2000.

EL HAOULI, Janete; MANNIS, José Augusto. “Sound piece: in memoriam Décio Pignatari”. Massenmedien und Kommunikation. - Montage Collage Komposition, v. 195/196, p. 135-140, 2014.

MAIAKOVSKI, Vladimir. “A flauta-vértebra”. In: MAIAKOVSKI, Vladimir. Maiakovski. São Paulo: Editora Perspectiva, ed. 3, 1985.

MAINGUENEAU, Dominique. “Oral, escrito, impresso”. In: MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária. São Paulo: Martins Fontes, ed. 2, 2001.

MAINHARD, Veruschka Bluhm. Considerações sobre timbre vocal e sua função na obra Noigandres 4 de José Augusto Mannis. In: CONGRESSO DA ANPPOM, ed. 23, 2013. Anais da ANPPOM. Natal, 2013. p. 1-10.

PIGNATARI, Décio. “& se não perceberam”. In: CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. São Paulo: Ateliê Editorial, ed. 4, 2006.

PIGNATARI, Décio. “Poesia concreta: organização”. In: CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. São Paulo: Ateliê Editorial, ed. 4, 2006.

PIGNATARI, Décio. “Entrevista Roda Viva”. TV Cultura, 1989. Disponível em: <https://www.youtube. com/watch?v=AUnjYoDDwbM>. Acesso em: 17 mar. 2020.

PIGNATARI, Décio. “Caminhos da escola: episódio 34”. TV Escola/ Grupo Conspiração / TV Cultura, 2009. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=z0a504397D4>. Acesso em: 14 jun. 2020.

POESIACONCRETA. “um movimento”. 1971. Disponível em: <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=285&numero=1>. Acesso em: 20 mai. 2020.

POESIACONCRETA. “caviar”. 2002. Disponível em: <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=180&numero=34>. Acesso em 20 mai. 2020.

POESIACONCRETA. “hombre hambre hambra”. 2002. Disponível em <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=178&numero=32>. Acesso em 20 mai. 2020.

POESIACONCRETA. “um movimento”. 2002. Disponível em: <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=175&numero=29>. Acesso em: 20 mai. 2020.

POESIACONCRETA. “hombre hambre hambra”. 2007. Disponível em: <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=292&numero=8>. Acesso em: 20 mai. 2020.

SANTAELLA, Lucia. “A poesia concreta como precursora da cibercultura”. Suplemento MG, ed. especial, p. 31-35, 2006.

SANTAELLA, Lucia. “Décio Pignatari entre a vida, os signos e a memória”. Interin, v. 21, n. 2, p. 203 217, 2016.

SILVA, Claudicélio Rodrigues da. “O risco de eros na pele do texto: a poesia erótico-concreta de Décio Pignatari”. Revista Alĕre, v. 17, n. 1, p. 15-36, 2018.

Published

2020-12-22

How to Cite

Bomfim, M. M. (2020). Multialogue and tense bow: intermedia poems by Décio Pignatari. Revista Criação & Crítica, 28, 169-187. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p169-187