Multialogue and tense bow: intermedia poems by Décio Pignatari
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p169-187Keywords:
concrete poetry, intermedia poems, Claus Clüver, Lucia Santaella, inscription supports, intermedialityAbstract
Décio Pignatari (1927-2012) was the most irreverent one in the trio of concrete poets who composed with the brothers Haroldo and Augusto de Campos. Pignatari boldness resides in satire, but also in media's multialogue, which he experiences through the exploration of different supports in intermedia poems. This work aimed to bring Décio Pignatari’s poetry to the field of inscription support analysis, suggesting an active dialogue with the digital contemporary. It is observed that there is some technomodern data in the intermedia poems um movimento (1956), hombre hambre hambra (1957) and caviar (1959), which transit between the supports of page and audio. In order to compose the theoretical discussion of the intermedia concept were used the texts Inter textos/ inter artes/ inter media (2006) and Concrete poetry and the new performance arts: intersemiotic, intermedia, intercultural (2000), by Claus Clüver. Meanwhile, the texts A poesia concreta como precursora da cibercultura (2006) and Décio Pignatari entre a vida, os signos e a memória (2016), by Lucia Santaella, articulated the dialogue between the poems and the digital context.
Downloads
References
AGUILAR, Gonzalo. Poesia Concreta Brasileira: As vanguardas na encruzilhada modernista. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.
ALBERTS, Bruce et al. Biologia molecular da célula. Porto Alegre: Artmed, 2017.
ANDRADE, Mário de. “Ode ao burguês”. In: ANDRADE, Mário de. Paulicéia desvairada. Barueri: Ciranda Cultural, 2016.
ASSIS, Adriana Carolina Hipólito. “Imagens de um corpo poe(ró)tico digitalizado”. Anuário de literatura: Publicação do Curso de Pós-Graduação em Letras, Literatura Brasileira e Teoria Literária, v. 19, n. 2, p. 169-187, 2014.
CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. São Paulo: Ateliê Editorial, ed. 4, 2006.
CAMPOS, Haroldo de. “Olho por olho a olho nu”. In: CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. São Paulo: Ateliê Editorial, ed. 4, 2006.
CAMPOS, Haroldo de. “Ruptura dos gêneros na literatura latino-americana”. In: MORENO, César Fernández (Org.). América Latina em sua Literatura. São Paulo: Perspectiva, 1979.
CHARTIER, Roger. “Escutar os mortos com os olhos”. Estudos Avançados, v. 24, n. 69, p. 7 30, 2010.
CLÜVER, Claus. “Inter textus/ Inter artes/ Inter media”. Aletria: revista de estudos de literatura, v. 14, n. 2, p. 10-41, 2006.
CLÜVER, Claus¬. “Concrete Poetry and the New Performance Arts: Intersemiotic, Intermedia, Intercultural”. In: CLÜVER, Claus¬. East of West. New York: Palgrave Macmillan, 2000.
EL HAOULI, Janete; MANNIS, José Augusto. “Sound piece: in memoriam Décio Pignatari”. Massenmedien und Kommunikation. - Montage Collage Komposition, v. 195/196, p. 135-140, 2014.
MAIAKOVSKI, Vladimir. “A flauta-vértebra”. In: MAIAKOVSKI, Vladimir. Maiakovski. São Paulo: Editora Perspectiva, ed. 3, 1985.
MAINGUENEAU, Dominique. “Oral, escrito, impresso”. In: MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária. São Paulo: Martins Fontes, ed. 2, 2001.
MAINHARD, Veruschka Bluhm. Considerações sobre timbre vocal e sua função na obra Noigandres 4 de José Augusto Mannis. In: CONGRESSO DA ANPPOM, ed. 23, 2013. Anais da ANPPOM. Natal, 2013. p. 1-10.
PIGNATARI, Décio. “& se não perceberam”. In: CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. São Paulo: Ateliê Editorial, ed. 4, 2006.
PIGNATARI, Décio. “Poesia concreta: organização”. In: CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. São Paulo: Ateliê Editorial, ed. 4, 2006.
PIGNATARI, Décio. “Entrevista Roda Viva”. TV Cultura, 1989. Disponível em: <https://www.youtube. com/watch?v=AUnjYoDDwbM>. Acesso em: 17 mar. 2020.
PIGNATARI, Décio. “Caminhos da escola: episódio 34”. TV Escola/ Grupo Conspiração / TV Cultura, 2009. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=z0a504397D4>. Acesso em: 14 jun. 2020.
POESIACONCRETA. “um movimento”. 1971. Disponível em: <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=285&numero=1>. Acesso em: 20 mai. 2020.
POESIACONCRETA. “caviar”. 2002. Disponível em: <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=180&numero=34>. Acesso em 20 mai. 2020.
POESIACONCRETA. “hombre hambre hambra”. 2002. Disponível em <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=178&numero=32>. Acesso em 20 mai. 2020.
POESIACONCRETA. “um movimento”. 2002. Disponível em: <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=175&numero=29>. Acesso em: 20 mai. 2020.
POESIACONCRETA. “hombre hambre hambra”. 2007. Disponível em: <https://poesiaconcreta.com.br/player.php?acao=play&id=292&numero=8>. Acesso em: 20 mai. 2020.
SANTAELLA, Lucia. “A poesia concreta como precursora da cibercultura”. Suplemento MG, ed. especial, p. 31-35, 2006.
SANTAELLA, Lucia. “Décio Pignatari entre a vida, os signos e a memória”. Interin, v. 21, n. 2, p. 203 217, 2016.
SILVA, Claudicélio Rodrigues da. “O risco de eros na pele do texto: a poesia erótico-concreta de Décio Pignatari”. Revista Alĕre, v. 17, n. 1, p. 15-36, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Monalisa Medrado Bomfim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).