“I am deaf, i have my voice”: readings on deaf feminine authorship

Authors

  • Paulo Tonani Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p254-274

Keywords:

Deaf , Self-representation, Difference, Deaf Literature

Abstract

This article aims at tracing a critical analysis of texts of deaf women’s authorship with the objective of discussing the modes of self-representation of the deaf difference, placing a focus on the heterogeneity of such experience. The theoretical underpinning adopted to give materiality to the objective traced stems first from the interrogation about the emergence of this new authorship profile which challenges the literary status when producing discourses which break up with the idea of homogeneity and establish the discourse of the difference as identity recourse. Added to this, due to the heterogeneity of the corpus which makes up the object of our analysis, a theoretical underpinning which communicates with researches about the writing of the self and Slam performances is equally activated.

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Author Biography

  • Paulo Tonani, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

    Professor Adjunto da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), onde atua
    no Departamento de Letras-Libras e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura. É doutor em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e é autor dos livros Escritos à margem, a presença de autores de periferia na cena literária brasileira (7Letras/FAPERJ) e Cidade de lobos, a representação de territórios marginais na obra de Rubens Figueiredo (Ed.UFMG/FAPERJ). E-mail: paulotonani@letras.ufrj.br

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Published

2020-12-22

Funding data

How to Cite

Tonani, P. (2020). “I am deaf, i have my voice”: readings on deaf feminine authorship. Revista Criação & Crítica, 28, 254-274. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i28p254-274