Roland Barthes: from the death of the author to its return
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i12p182-194Keywords:
Maurice Blanchot, Michel Foucault, Roland Barthes, authorAbstract
This article proposes a path that involves the reading of two articles by Maurice Blanchot and Michel Foucault in order to apprehend Roland Barthes’s trajectory concerning the debate regarding the nature of authorship, from the well-known article “The death of the author” until the course The preparation of the Novel II that he gave at Collège de France, published posthumously. This analysis focuses on the book Roland Barthes by Roland Barthes which was a precursor of the autobiographical wave that was to appear his written production in in the following years.Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz. Tradução Selvino J. Assmann. S. Paulo: Boitempo, 2008.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1984.
BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mário Laranjeira. Prefácio de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Brasiliense, 1988.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. Tradução de J. Guinsburg. Revisão de Alice Kyoko Miyashiro. São Paulo: Perspectiva, 2004a.
BARTHES, Roland. Sade, Fourier, Loyola. Tradução de Mário Laranjeira. Revisão de Andréa Stahel M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes. 2005a.
BARTHES, Roland. A preparação do romance II. A obra como Vontade. Notas de curso no Collège de France 1978-1980. Texto estabelecido e anotado por Nathalie Léger. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005b.
BARTHES, Roland. Inéditos vol. I. Teoria. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.
BARTHES, Roland. Inéditos vol. II. Crítica. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2004c.
BARTHES, Roland. Diário de luto. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BARTHES, Roland. Incidentes. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.
BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
COSTE, Claude. “Roland Barthes par Roland Barthes ou Le démon de la totalité”. Recherches & Travaux. Éditions littéraires et linguistiques de l’université de Grenoble. nº. 75. L’Autoportrait fragmentaire. Disponível em recherchestravaux.revues.org/index372.html. Acesso em 9 de junho de 2013.
DERRIDA, Jacques. Otobiographies. L’enseignement de Nietzsche et la politique du nom propre. Paris: Galilée, 1984-2005.
DOSSE, François. O desafio biográfico. Escrever uma vida. Tradução de Gilson César Cardoso de Souza. São Paulo: EDUSP, 2009.
FIGUEIREDO, Eurídice. Mulheres ao espelho: autobiografia, ficção e autoficção. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Tradução de António Fernando Cascais e Eduardo Cordeiro. Lisboa: Vega/Passagens, 1992.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau a Internet. Organização de Jovita Maria Gerheim Noronha. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte : Ed. UFMG, 2008.
MALLARMÉ, Stéphane. “Crise de vers”, “Variations sur le sujet”. Oeuvres complètes, Paris: Gallimard, La Pléiade, 1945.
OUELLETTE-MICHALSKA, Madeleine. Autofiction et dévoilement de soi. Montréal: XYZ, 2007.
PROUST, Marcel. Contre Sainte-Beuve. Paris: Gallimard, 1954 (Folio).
RIMBAUD, Arthur. “Mauvais sang”. In: Oeuvres poétiques. Chronologie et Préface par Michel Décaudin. Paris: Garnier-Flammarion, 1964.
ROBIN, Régine. Le Golem de l’écriture. De l’autofiction au Cybersoi. Montréal: XYZ, 1997.
ROBIN, Régine. Le roman mémoriel: de l’histoire à l’écriture du hors lieu. Montréal: Les Editions du Préambule, 1989.
ROBIN, Régine. Cybermigrances. Traversées fugitives. Montréal: VLB Editeur, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).