CULTURA E CONTRACULTURA: FERLINGHETTI

Authors

  • Raisa Damascena Rafael Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
  • Luiz Antonio Ribeiro Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i13p127-137

Keywords:

culture, counterculture, beat poetry

Abstract

The following article intends to establish a parallel between the concepts of Culture and Subculture, opposed to the idea of Counterculture, as proposed by Luis Britto García. For that, the American beat poetry, movement formed by the 60’s poets who intended to disarticulate the established values, was used as a reference. As a method, the authors studied Lawrence Ferlinghetti and how there is a procedure that focuses in a function of a “Reading”, both in his writing composition and in his methods as a book editor: a Reading of poetry, of the world and of his generation. The reader, then, becomes the utopia of writing and of the genesis of a culture, or counterculture, outside of the institutionalized and established logics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raisa Damascena Rafael, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
    Mestranda do Programa de Pós-graduação em Memória Social, do Centro de Ciências Humanas, UNIRIO.
  • Luiz Antonio Ribeiro, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
    Mestrando do Programa de Pós-graduação em Memória Social, do Centro de Ciências Humanas, UNIRIO.

References

BARTHES, Roland. O Prazer do Texto. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Editora Perspectiva, 1987.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Ed. Brasiliense, 2000.

________________. Origem do drama barroco alemão I. Tradução, apresentação e notas de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.

________________. Sobre alguns temas em Baudelaire. Tradução de E. A. Cabral e J. B. de Oliveira Damião. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, W.; ADORNO, T. W.; HABERMAS, Textos escolhidos. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

________________. Sobre o conceito da história. In: ____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e história da cultura. tradução Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 2006.

BERGSON, Henri. Memória e Vida. Tradução Claudia Berliner. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2006.

BRITTO GARCÍA, Luis. Cultura e contracultura. In: ___ El império contracultural: del Rock a la postmodernidad. La Habana, Cuba: Editorial Arte y Literatura, 2005 (1. ed. 1991)

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FERLINGHETTI, Lawrence. Um Parque de Diversões na Cabeça. São Paulo: L&PM Pcket, 2007.

GEERTZ, Clifford. O impacto do conceito de cultura sobre o conceito de homem. In:___ A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

LEMINSKI, Paulo. Uivo e Silêncio. In: Anseios Crípticos 2. Curitiba: Criar Edições, 2001.

________________. Vida: Cruz e Souza, Bashô, Jesus e Trotski. – 4 biografias. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

PIVA, Roberto. Um Estrangeiro na Legião – obras reunidas, volume 1. organização Alcir Pécora. São Paulo: Globo, 2005.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. II, número 3, 1989.

ROSZAK, Theodore. Contracultura: reflexões sobre a sociedade tecnocrática e a oposição juvenil. Petrópolis, Vozes, 1984.

WILLER, Claudio. Geração Beat. São Paulo: L&PM Pcket, 2010.

Published

2014-12-12

Issue

Section

Articles

How to Cite

Rafael, R. D., & Ribeiro, L. A. (2014). CULTURA E CONTRACULTURA: FERLINGHETTI. Revista Criação & Crítica, 13, 127-137. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i13p127-137