CULTURA E CONTRACULTURA: FERLINGHETTI
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i13p127-137Keywords:
culture, counterculture, beat poetryAbstract
The following article intends to establish a parallel between the concepts of Culture and Subculture, opposed to the idea of Counterculture, as proposed by Luis Britto García. For that, the American beat poetry, movement formed by the 60’s poets who intended to disarticulate the established values, was used as a reference. As a method, the authors studied Lawrence Ferlinghetti and how there is a procedure that focuses in a function of a “Reading”, both in his writing composition and in his methods as a book editor: a Reading of poetry, of the world and of his generation. The reader, then, becomes the utopia of writing and of the genesis of a culture, or counterculture, outside of the institutionalized and established logics.
Downloads
References
BARTHES, Roland. O Prazer do Texto. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Editora Perspectiva, 1987.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Ed. Brasiliense, 2000.
________________. Origem do drama barroco alemão I. Tradução, apresentação e notas de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.
________________. Sobre alguns temas em Baudelaire. Tradução de E. A. Cabral e J. B. de Oliveira Damião. In: BENJAMIN, W.; HORKHEIMER, W.; ADORNO, T. W.; HABERMAS, Textos escolhidos. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983.
________________. Sobre o conceito da história. In: ____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e história da cultura. tradução Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 2006.
BERGSON, Henri. Memória e Vida. Tradução Claudia Berliner. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2006.
BRITTO GARCÍA, Luis. Cultura e contracultura. In: ___ El império contracultural: del Rock a la postmodernidad. La Habana, Cuba: Editorial Arte y Literatura, 2005 (1. ed. 1991)
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FERLINGHETTI, Lawrence. Um Parque de Diversões na Cabeça. São Paulo: L&PM Pcket, 2007.
GEERTZ, Clifford. O impacto do conceito de cultura sobre o conceito de homem. In:___ A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
LEMINSKI, Paulo. Uivo e Silêncio. In: Anseios Crípticos 2. Curitiba: Criar Edições, 2001.
________________. Vida: Cruz e Souza, Bashô, Jesus e Trotski. – 4 biografias. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
PIVA, Roberto. Um Estrangeiro na Legião – obras reunidas, volume 1. organização Alcir Pécora. São Paulo: Globo, 2005.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. II, número 3, 1989.
ROSZAK, Theodore. Contracultura: reflexões sobre a sociedade tecnocrática e a oposição juvenil. Petrópolis, Vozes, 1984.
WILLER, Claudio. Geração Beat. São Paulo: L&PM Pcket, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).