Transmitting and learning: dilemmas of contemporary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i3p435-450

Keywords:

pedagogical discourse, capitalist discourse, to transmit, learn

Abstract

This article deals with the contemporary pedagogical discourse that has changed in the notions of transmitting and learning, which have shifted from the dialectic of the educational relationship to a dilemma that is characterized more by the promotion of paralysis than by the fluidity of the subjective work of educating.  The goal is to demonstrate, from a piece of contemporary pedagogical discourse, the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC), that such transforms are effect of the discourse called by Lacan (1969) as capitalist, whose functioning is based on the non-formation of bond and in the fair adequacy between subject and object.  For this demonstration, elements that are articulated in a slip to the capitalist discourse were selected.  Thus, it is concluded that the discourse present in this text ends up promoting the aforementioned dilemma.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lia Silva Fonteles Serra, Universidade Federal do Maranhão

    Professora Adjunta da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, MA, Brasil.

References

ARENDT, Hannah. A condição Humana. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

ARENDT, Hannah. Entre o Passado e o Futuro. São Paulo: Perspectiva, 2011. (Coleção Debates).

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

CHAKUR, Cilene Ribeiro de Sá Leite. A desconstrução do Construtivismo na educação: crenças e equívocos de professores, autores e críticos. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2014.

DESCARTES, Rene. Discurso sobre o Método. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

DEBIEUX-ROSA, Miriam. A pesquisa psicanalítica dos fenômenos sociais e políticos: metodologia e fundamentação teórica. Revista Mal-estar e Subjetividade, Fortaleza, v. IV, n. 2, p. 329-348, 2004.

DIDIER-WEILL, Alain. Os Três Tempos da Lei. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.,1997.

EGAN, Kieran. Conceptions of Development in Education. Phylosofy of Education. 1998. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277105894_Conceptions_of_Development_in_Education. Acesso em: 20 fev.0 2020.

HOBSBAWM, Eric J. 1917- Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991 São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

KUPFER, Maria Cristina; ORNELLAS, Maria de Lourdes Soares; SOUZA, Elizeu /Clementino. Apresentação: psicanálise e educação. Revista Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 60, página inicial-final, out./dez. 2020.

LEBRUN, Jean-Pierre. Um mundo sem Limite: ensaio para uma clínica psicanalítica do social. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2004.

LACAN. Jacques. O Seminário, livro 20: mais, ainda (1972-1973). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

LACAN. Jacques. O seminário, livro 17: o avesso da psicanálise (1969-1970). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.

LACAN. Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

LACAN. Jacques. O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008 (Seminário Original de 1964).

SILVA, Kelly Cristina Brandão. A ruptura com a tradição e a consequente ascenção do discurso do especialista. In: CARVALHO, José Sérgio; CUSTÓDIO, Crislei (Orgs.). Hannah Arendt: a crise na educação e o mundo moderno. São Paulo: Intermeios; Fapesp, 2017. p. 221-232.

VOLTOLINI, Rinaldo. Miséria ética na educação inclusiva: por uma inclusão política mais do que social. Revista Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 2, p. 222-229, maio/ago. 2015.

VOLTOLINI, Rinaldo. O conhecimento e o discurso do capitalista: a despsicologização do cotidiano social. Estilos Clin., São Paulo, v. 17, n. 1, p. 106-121, jun. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282012000100008&lng=pt&nrm=iso. Acessos em: 22 fev. 2021.

Published

2022-12-18

How to Cite

Serra, L. S. F. (2022). Transmitting and learning: dilemmas of contemporary education. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 27(3), 435-450. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i3p435-450