Gender artivism and socio-cultural mediation in the transpophageal manifesto of Renata Carvalho

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.171049

Keywords:

Gender, Transgenderness, Scenic arts, Artivism, Socio-cultural mediation

Abstract

This article proposes a reflection on the mediating role that transvestite artists in Brazil play in the contemporary scene. For that purpose, the theatrical show Manifesto transpofágico (Transpophagic manifest), by actress Renata Carvalho, is examined. Based on the on-site observation of the show, the analysis reveals the elements of artivism and socio-cultural mediation being practiced in favor of a greater acceptance of transgenderness in a society still marked by transphobia and prejudice towards gender dissidence.

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Author Biography

  • Emerson Silva Meneses, Universidade de São Paulo

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Mudança Social e Participação Política da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Têxtil e Moda da EACH-USP. Pesquisador do grupo Estudos em Corpo e Arte (Ecoar) da EACH-USP.

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Filmografia

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LADRÕES de Bicicleta. Diretor: Vittorio De Sica. Itália: Produzioni De Sica, 1948. 89 min.

ORFEU do carnaval. Diretor: Marcel Camus. Brasil, França, Itália: Dispat Films; Gemma; Tupan Filmes, 1959. 100 min.

ORFEU. Diretor: Cacá Diegues. Rio de Janeiro: Globo Filmes, 1999. 110 min.

ORFEU. Diretor: Jean Cocteau. Paris: Films du Palais, 1950. 95 min.

VIDAS em Fuga. Diretor: Sidney Lumet. New York: Pennebaker Productions, 1959. 119 min.

Published

2021-11-23

Issue

Section

Dossiê: Gestão cultural para a próxima década

How to Cite

Meneses, E. S. (2021). Gender artivism and socio-cultural mediation in the transpophageal manifesto of Renata Carvalho. Revista Extraprensa, 14(2), 281-298. https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.171049