The container: affectations between theater and territory

Authors

  • Ana Elisa Menten Universidade Federal de São Carlos. Programa de Pós-Graduação em Sociologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.193982

Keywords:

Theater, City, Occupation, Ethnography

Abstract

The work sought to understand how the relations between independent cultural production and the urban territory of Luz - São Paulo's downtown - take place. The ethnographic field was carried out in the Teatro de Contêiner, a cultural space installed in a public land in the form of occupation. Accompanying Cia. Mungunzá in the conquest and management of Teatro de Contêiner, the crossings between theater and territory were also perceived in the artistic making of the Cia in dialogue with the ethnographic perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Elisa Menten, Universidade Federal de São Carlos. Programa de Pós-Graduação em Sociologia

    Master in Sociology from PPGS UFSCar, postgraduate student in Cultural Management at Centro Universitário Senac.

References

AKAISHI, Ana Gabriela; SILVEIRA, Ana Flavia Lima. Função social de imóveis ociosos no centro de São Paulo: os estacionamentos rotativos e os proprietários de imóveis. Anais XVIII ENANPUR - Natal, 2019. Disponível em <http://anpur.org.br/xviiienanpur/anaisadmin/capapdf.php?reqid=878> Acesso: 18 de outubro de 2021.

BRASIL. Lei nº 8.313, de 23 de dezembro de 1991 - Lei Rouanet Restabelece princípios da Lei nº 7.505, de 2 de julho de 1986, institui o Programa Nacional de Cultura (Pronac) e dá outras providências. Diponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8313cons.htm> Acesso: 26 de outubro de 2021.

CHAUÍ, Marilena. Cultura e democracia. 6ª Edição. São Paulo: Cortez. 1993.

DAS Veena; POOLE, Deborah (orgs.). State and its margins. Comparative ethnographies in the margins of the state. Santa Fe: School of American Research Press, 2004. p. 9-33.

DAS, Veena; POOLE, Deborah El estado y sus márgenes. Etnografías comparadas. Cuadernos de Antropología Social, núm. 27, 2008. p. 19-52.

DESGRANGES & LEPIQUE. Flávio, Mays (org). Teatro e vida pública. O Fomento e os coletivos teatrais de São Paulo. Editora Hucitec. 2012.

FRUTUOSO, Bárbara; KATO, Volia Regina Costa. Ocupações no centro de São Paulo: Desejos de Fixação no Território. Anais XVIII ENANPUR - Natal, 2019. Disponível em <http://anpur.org.br/xviiienanpur/anaisadmin/capapdf.php?reqid=329#:~:text=Mais%20especificamente2C%20em%201997%20ocorreu, (BLOCH%2C%20Id.).> Acesso: 20 de outubro de 2021.

HARVEY, David. A produção capitalista do espaço. Tradução de Carlos Szlak. São Paulo: Annablume, 2005.

KARA-JOSÉ, Beatriz. Políticas culturais e negócios urbanos: a instrumentalização da cultura na revalorização do centro de São Paulo (1975-2000). São Paulo: Annablume; Fapesp, 2007.

LABHAB. FAU USP. Infográfico de imóveis ociosos no Centro de São Paulo. S/d. Disponível em <http://www.labhab.fau.usp.br/wp-content/uploads/2018/02/infogra%CC%81fico-PEUC-labhab.pdf> Acesso: 26 de outubro de 2021.

MATE. Alexandre. Mungunzá: obá! Produção teatral em zona de fronteira. Cooperativa Paulista de Teatro. 1ª Edição 2018.

MENDOZA, Ana Elisa. Corpo de lata, parede de vidro: alteridade, cena e cidade. Dissertação de Mestrado PPGS-UFSCar. São Carlos. 2020.

MUNGUNZÁ. Cia. Epidemia Prata. Peça Teatral, 2018.

NASSER, Marina M. S. Cracolândia como campo de gravitação. A gestão da circulação de pessoas com acesso precário à moradia. Ponto Urbe, 21 | 2017.

PECK, Jamie. Cities beyond compare? Regional Studies, v.49 nº1, p.160-182, 2015.

RAUPP, Luciane; ADORNO, Rubens de Camargo Ferreira. Circuitos de uso de crack na região central da cidade de São Paulo (SP, Brasil). Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 16, n. 5, p. 2613-2622, May 2011.

RIZEK. Cibele Saliba. Limites e limiares. Corpo e experiência. Redobra, n.10, p.33-39. 2011.

RIZEK. Cibele Saliba. Políticas sociais e políticas de cultura. Territórios e privatizações cruzadas. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais. v.15, n.2 199-209, 2013.

ROLNIK. Raquel. A guerra dos lugares. A colonização da terra e da morada na era das finanças. Tese de Livre-Docência na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo FAU-USP. 2015.

ROLNIK. Raquel; Calil, Thiago; Vilanueva, David; Sánchez, Alejandro. Bate-papo Forum Mundareu da Luz. Observatório de Remoções FAU USP. 2017 Disponível em: <https://www.observatorioderemocoes.fau.usp.br/page/2/?wordfence_logHuman=1&hid=EC7C072901143B5248B6F24EA349DCC2> Acesso em 2, fevereiro, 2020.

ROSA, Thaís Troncon. Pensar por margens. In: PEREIRA, M. P.; JACQUES, P. B. Nebulosas do pensamento urbanístico. Salvador: Edufba, 2018.

SANTOS, César Ricardo Simoni. Da urbanização do território ao urbanismo da requalificação dos espaços centrais: a reprodução do espaço urbano como fronteira interna da expansão capitalista. GEOUSP: espaço e tempo, v. 1, p. 28-49, 2008.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço. Técnica e tempo. Razão e emoção. Hucitec, São Paulo, 3ª edição: 1999.

SÃO PAULO, Prefeitura de. Lei 16.050. Plano Diretor Estratégico do Município de São Paulo. 2014. Disponível em <https://www.capital.sp.gov.br/cidadao/rua-e-bairro/gestaourbana/plano-diretor-estrategico> Último Acesso em 26 de outubro de 2021.

SÃO PAULO. Centro de Geoprocessamento e Estatística da Prefeitura. Censo da População em Situação de Rua. 2015.

SMITH. Neil. The new urban frontier: gentrification and the revanchist city. Londres, Routledge. 1996.

SUZUKI, Júlio. Expansão urbana da cidade de São Paulo: uma análise da transição nas formas de apropriação da terra e de imóveis urbanos, 2019.

TEATRO de Grupo. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo69/teatro-de-grupo>. Acesso em: 18 de outubro de 2021. Verbete da Enciclopédia. ISBN: 978-85-7979-060-7.

WILLIAMS, R. Você é marxista, não é? Trad. Maria Eliza Cevasco. Praga – Revista de Estudos Marxistas, n. 2, p. 123-133, jun. 1997.

Published

2022-05-31

How to Cite

Ana Elisa Menten. (2022). The container: affectations between theater and territory. Revista Extraprensa, 15(Especial), 372-386. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.193982