Analytically-oriented sensitive listening group for teachers from a public school in São Paulo as a strategy to face the COVID-19 pandemic

Authors

  • Edclay Lindoanna Oliveira Melo Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194379

Keywords:

Social integration, Classical music, Orchestras, Pandemic, Social networking

Abstract

This article deals with the relationships built between the members of a psychological support group offered to teachers of a public school in the city of São Paulo linked to a thematic project of Faculdade de Educação da USP( School of Education from University of São Paulo), as a strategy for coping with the impacts of the pandemic and through the access between the university and the school. The mischaracterization of the teachers' work, work overload and subjects such as racism and gender roles reignited issues amongst teachers, emerging in the group and supported by the psychoanalytic perspective, black feminist thoughts along with authors such as Bell Hooks (2017) and Angela Davis (2016) and decolonial thinking. We conclude by emphasizing the relevance of psychologists in schools and the women's group as a coping device in pandemic times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edclay Lindoanna Oliveira Melo, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Faculty of Education of the University of São Paulo, research psychologist linked to the research group “Race, gender, ethnomathematics and Afro-Brazilian cultures - ethnic-racial relations and gender diversity in the construction of an Afro-Brazilian and feminist epistemology in public schools in São Paulo”. São Paulo”, coordinated by Prof. Dr. Monica Guimarães Teixeira do Amaral.

References

AMARAL, M. G. T. O que o rap diz e a escola contradiz: um estudo sobre a arte de rua e a formação da juventude na periferia de São Paulo. São Paulo: Alameda, 2016.

BLEGER, J. Temas de psicologia: entrevista e grupos. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

FUSTIER, P. L’interstitiel et la fabrique de L’équipe. Nouvelle revue de psychosociologie 2012/2 n° 14 | pages 85 à 96. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-nouvellerevue-depsychosociologie-2012-2-page-85.htm. Acesso em: 27 set. 2021.

HILL, M. L. Batidas, rimas e vida escolar: pedagogia hip-hop e políticas de identidade. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

HOOKS, B. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Trad. Catia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir - a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

MANTOVANI, A. Grupos de apoio amplo: ancoragem e apoio psicológico em grupos terapêuticos. Revista da SPAGESP - Sociedade de Psicoterapias Analíticas Grupais do Estado de São Paulo Jul.-Dez. 2008, V. 9, No. 2, pp. 29-38. Disponivel em: Grupos de apoio amplo: ancoragem e apoio psicológico em grupos terapêuticos (bvsalud.org). Acesso em: 10 set. 2021.

MUSZKAT, S.; WARCHAVCHIK, I. H.; GOMES, M., A.; Como receber o outro: a escuta psicanalítica na clínica extramuros - Fevereiro 2019 v. 1 n. 5. I Simpósio Bienal SBPSP – O Mesmo, O Outro - Disponível em: https://www.proceedings.blucher.com.br/articledetails/como-receber-o-outro-a-escuta-psicanaltica-na-clnica-extramuros-30443. Acesso em: 15 de set. 2021.

OLIVEIRA,V. H. N. Desafios para a pesquisa no campo das ciências humanas em tempos de pandemia da COVID-19. Revista eletrônica. Ano III | Volume 5 | Nº 14 | Boa Vista | 2021. Disponível em: http://doi.org/10.5281/zenodo.4513773 Acesso em: 04 set. 2021.

PICHON - RIVIÈRE, E. O processo grupal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

RIBEIRO, E.; PEREIRA, A. R.; GONÇALVES, M. M.; SAMPAIO, A. Impacto psicológico da pandemia em estudantes universitários e a Linha de Apoio Psicológico SOS COVID-19 (APsi-UMinho e EPsi) In: MARTINS, M.; RODRIGUES E. Revista eletrônica - A Universidade do Minho em tempos de pandemia: Tomo II (Re)Ações. Uminho Editora. 2020 Disponível em: https://doi.org/10.21814/uminho.ed.24.2. Acesso em: 5 out. 2021.

SANTOS, B. S., O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul, Belo Horizonte: Autêntica,2020.

SILVA, A.V.; ARAUJO, D. M; NEGREIROS, F. O congresso nacional brasileiro no contexto da pandemia de covid-19: análises a partir da Psicologia Escolar Crítica In: NEGREIROS, F.; FERREIRA, B. O.; Cols. Onde está a psicologia escolar no meio da pandemia?. São Paulo: Pimenta cultural, 2021.

SILVA, J.B. in AMARAL, M., REIS, R., SANTOS, E.C.M., DIAS, C. (orgs.). Culturas ancestrais e contemporâneas na escola - novas estratégias didáticas para a implementação da lei 10639/2003. São Paulo: Alameda , 2018.

SILVA, .T.M.G.S. O colorismo e suas bases históricas discriminatórias. Revista eletrônica de direito da UNIFACS – Universidade de Salvador. Mar.2017, n°201, Disponível em <https://revistas.unifacs.br/index.php/redu/article/view/4760/3121> . Acesso em: 10 set. 2021.

WANG, J., WANG, J. X.; YANG, G. S. The Psychological Impact of COVID-19 on Chinese Individuals. Yonsei medical journal, 2020. 61(5), 438–440. Disponível em: https://dx.doi.org/10.3349%2Fymj.2020.61.5.438 Acesso em: 05 de out. 2021.

Published

2022-05-31 — Updated on 2022-08-01

Versions

How to Cite

Melo, E. L. O. (2022). Analytically-oriented sensitive listening group for teachers from a public school in São Paulo as a strategy to face the COVID-19 pandemic. Revista Extraprensa, 15(Especial), 653-669. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194379 (Original work published 2022)