Gender and Oral Education: Between Said and Prescribed

Authors

  • Linduarte Pereira Rodrigues Universidade Estadual da Paraíba – UEPB
  • Maria Aparecida Calado de Oliveira Dantas Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v28i2p137-153

Keywords:

Orality, Mother Tongue Teaching, Textbook, Official Documents.

Abstract

Considering the discussions between experts and other concerned professionals in (re) define the pedagogical practices in mother tongue classes, this work emphasizes the need for a review and a better routing to teaching. In this sense, it aims to analyze the assumptions of the National Curricular Parameters for Portuguese Language (BRASIL, 1998), regarding the treatment of orality in classroom practices and observe what, in fact, be effective in the Textbook of Portuguese. It is based on contemporary linguistic theories that call attention to the importance of working with genres in the classroom mother tongue (MARCUSCHI, 2003; MATENCIO, 2001; SCHNEUWLY & DOLZ, 2004), highlighting the actions teachers face the oral genres for the sake of learning and perfecting the language in school. The paper stresses the need to meet the assumptions of the official documents governing the Portuguese language teaching for to promote a careful assessment in selecting the textbook Portuguese, aimed at the promotion of language situations in the classroom that include working with oral genres. Therefore, actively seeks to participate in the debate on the oral form of the language that is the mother tongue of teaching object in Basic Education.

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Author Biographies

  • Linduarte Pereira Rodrigues, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB
    Linduarte Pereira Rodrigues é graduado em Letras (UEPB), mestre em Letras, com habilitação em Linguística e Língua Portuguesa (UFPB) e doutor em Linguística (UFPB). É Professor do curso de Letras e Artes e do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba. Atua com ensino e pesquisa em estudos semântico-pragmáticos, discursivos e semióticos, bem como em práticas e processos de letramento mediados por gêneros textuais/discursivos orais/escritos na formação docente. Participa como membro de grupos de pesquisa cadastrados no CNPq: Grupo de Estudos em Letramentos, Interação e Trabalho (GELIT/UFPB); Memória e Imaginário das Vozes e Escrituras (MIVE/UFPB); Linguagem, interação e Gêneros Textuais/Discursivos (LITERGE/UEPB); Teorias do sentido: discursos e significações (TEOSSENO/UEPB).
  • Maria Aparecida Calado de Oliveira Dantas, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB
    Maria Aparecida Calado de Oliveira Dantas é graduada em Letras pela Universidade Federal da Paraíba, Especialista em Língua, Linguística e Literatura pelas Faculdades Integradas de Patos (FIP) e Mestre em Educação pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). É professora da Educação Básica na Secretaria de Estado da Educação da Paraíba e professora do Ensino Superior na Universidade Estadual Vale do Acaraú. Participa de dois grupos de pesquisa cadastrados no CNPq: LITERGE (Linguagem, interação e Gêneros Textuais/Discursivos), liderado pela Dra. Simone Dália de Gusmão Aranha (UEPB) e Dra. Maria de Lourdes da Silva Leandro (UEPB) e TEOSSENO (Teorias do sentido: discursos e significações), liderado pelo Dr. Linduarte Pereira Rodrigues (UEPB).

Published

2015-12-01

How to Cite

RODRIGUES, Linduarte Pereira; DANTAS, Maria Aparecida Calado de Oliveira. Gender and Oral Education: Between Said and Prescribed. Linha D’Água, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 137–153, 2015. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v28i2p137-153. Disponível em: https://www.journals.usp.br/linhadagua/article/view/102984.. Acesso em: 19 may. 2024.