Claudio Santoro and Poland

An Aesthetic Approach

Authors

  • Semitha Heloisa Matos Cevallos Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UniRio

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.163237

Keywords:

Claudio Santoro, Brazilian Contemporary Music, Krzysztof Penderecki, Polish Conemporary Music, Sonorism

Abstract

There are many writings about the presence of the Brazilian Composer, Claudio Santoro in Russia, Germany and France. However, litlle research has been done about the time He spent in Poland, in 1955, and also, about the use of a musical language very close to sonorism, features of Krzysztof Penderecki's early output, and controlled aletoricism, present on Witold Lutosławski's compositions. These polish avant-garde styles can be seen in many Brazilian pieces from the late 1960s, including Santoro's works, such as Interações Assintóticas.

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Author Biography

  • Semitha Heloisa Matos Cevallos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UniRio

    Semitha Cevallos faz parte da nova geração de musicólogos brasileiros, sua formação se deu no Brasil e na Polônia. Parecista da Brazilian Journal of Latin American Studies, USP. Doutora pela UniRio. Mestre pela UFPR. Pós-Graduada em Performance Solo e Música de Câmara pela Akademia Muzyczna J. I. Paderewskiego, Poznań, Polônia. Bacharel em Piano pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná. Seus interesses de pesquisa são na área de musicologia histórica brasileira e polonesa da segunda metade do séc. XX. A pesquisadora se concentra especialmente em temas da música de concerto brasileira, pouco pesquisados ou assuntos que ainda não foram objetos de pesquisa. É pianista da Escola do Teatro Bolshoi no Brasil. 

References

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Teses e Dissertações

HARTMANN SOBRINHO, Ernesto Frederico. Estética Musical e Realismo Socialista em Obras Nacionalistas para Piano de Claudio Santoro: janelas hermenêuticas. 217p. Tese (Doutorado em Música) Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

CEVALLOS, Semitha. A recepção do sonorismo polonês por parte dos compositores brasileiros. 67p. Dissertação (Mestrado em Música) – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.

CEVALLOS, Semitha. Outono de Varsóvia e Festival da Guanabara: música e sociedade. 177p. Tese (Doutorado em Música) – Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Artigos em Periódicos Científicos

APÊLO. Música Viva. Rio de Janeiro, ago. 1948, n° 16.

Published

2019-12-22

How to Cite

Claudio Santoro and Poland: An Aesthetic Approach. (2019). Revista Música, 19(2), 285-308. https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.163237