Traces of the tense musical enunciation in Choros nº 6 of Villa-Lobos

Authors

  • Gustavo Cardoso Bonin Escola de Comunicações e Artes - USP

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.163572

Keywords:

Villa-Lobos, Choros nº 6, Tensive Musical Enunciation, Tensive Approach

Abstract

Villa-Lobos has built a distinctive style that is increasingly gaining in scope and analytical density, both inside and outside the country. The construction of a composer's style depends on the recurrence of the ways in which he organizes various musical and sound elements in order to construct his own “listening mode”. Based on the tensive approach of French semiotics, developed by Claude Zilberberg, we will present how the tension between the sensitive and intelligible aspects of musical perception characterize Villa-Lobos' enunciative presence in the piece orchestral Choros nº 6. This approach helps us to describe how the author organizes sonorities into the perception of both i) spatiality and ii) temporalityprojected by the work

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Author Biography

  • Gustavo Cardoso Bonin, Escola de Comunicações e Artes - USP

    Professor Substituto de Percepção Musical na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestrado em Música na Escola de Comunicação e Artes (USP), formado em Licenciatura em Música na Faculdade de Artes do Paraná (UNESPR), na qual foi pesquisador bolsista do Programa de Iniciação Científica. A partir da abordagem tensiva da semiótica francesa, estuda e analisa a Música Cênica como uma prática artística híbrida na qual interagem presenças musicais e cênicas nas performances. Desenvolve trabalhos como compositor (música contemporânea e canção brasileira) e instrumentista (clarinete). Estudou no Curso de Composição na EMESP (Escola de Música do Estado de São Paulo). Integrante do Coletivo Capim Novo e Núcleo Enxertia, grupos de compositores, instrumentistas e artistas que desenvolvem pesquisa, criação e prática em Música e Arte Contemporânea.

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Published

2019-12-19

How to Cite

Traces of the tense musical enunciation in Choros nº 6 of Villa-Lobos. (2019). Revista Música, 19(2), 210-230. https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.163572