Actions, interactions, and transformations of Musical performance during confinement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.180193

Keywords:

Musical performance in confinement, Transformations in pandemic, Musical Lives, Musical mosaics, Perspectives for musical performance

Abstract

The sudden change in behavior and thought that the world has been forced to undergo since March 2020 due to the pandemic caused by the emergence of coronavirus has triggered new ways of acting and interacting in the universe of musical performance. In Brazil, this change also meant a resignification of the daily life of musical making opening the area to new perspectives. The actions in musical performance began happen exclusively in remote way, forcing musicians to update themselves with technology. The forms of interaction expanded to include collective creations in the format of 'musical mosaics' that brought together people from various parts of the world. The changes of habits in society transformed personal beliefs as well as the daily study and practice of the musician, which not only opened new perspectives for musical performance but also raised new questions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sonia Ray, Universidade Federal de Goiás

    Sonia Ray é professora Titular da Universidade Federal de Goiás em Goiânia, onde leciona Contrabaixo, Música de Câmara e Metodologia de Pesquisa. Possui graduação em Composição e Regência pelo Instituto de Artes da Unesp (SP, 1993), Mestrado (1996) e Doutorado (1998) em Performance e Pedagogia do Contrabaixo, ambos na University of Iowa, EUA. Apresenta-se regularmente em performances ao contrabaixo priorizando o repertório contemporâneo para o instrumento. É artista convidada da International Society of Bassists desde 1993. Concluiu 2 estágios de Pós-doutoramento sendo um na University of North Texas (2008) e outro na Universitè Paris VIII/ CNSMDP, França (2016-2017). É professora Colaboradora no PPG Música do IA-UNESP onde orienta mestrado e doutorado em performance musical (contrabaixo e música de câmara). Desenvolve pesquisas com ênfase em Performance Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: contrabaixo contemporâneo, pedagogia da performance musical, cognição musical, música de câmara e música brasileira. Foi Presidente da ANPPOM - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música (Gestão 2007-2011). É sócia-fundadora da ABCM-Associação Brasileira de Cognição e Artes Musicais e da ABC-Associação Brasileira de Contrabaixistas. É criadora da Revista Música Hodie (Qualis A1) a qual editou e presidiu o Conselho Editorial de 2001 a 2016).​ Atualmente é presidente da ABRAPEM - Associação Brasileira de Performance Musical.

References

BORÉM, Fausto; RAY, Sonia. Pesquisa em performance musical no Brasil no século XXI: problemas, tendências e alternativas. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE PÓS-GRADUANDOS, 2., 2012, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Unirio, 2012. v. 1. p. 121-168.

MEIRA, Silvio. Entrevista para Marcelo Tas (#provoca). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=O1wvWDv91GY>. Acessado em 08 dez. 2020.

PERKINS, Rosie; SPIRO, Neta; TYMOSZUK, Ula; WILLIAMON, Aaron. Loneliness and Social Isolation in Mental Health Network. Disponível em: <https://performancescience.ac.uk/loneliness/>, 2020.

RAY, Sonia. Pedagogia da Performance Musical. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2019.

RAY, Sonia. Série Performance Musical na Quarentena. 2020. Disponível em: .

RAY, Sonia, ZANINI, Claudia e AGUIAR, Werner. (Orgs.) Concentração na Performance Musical: conceitos e Aplicações. Goiânia: Abrapem, 2020.

VILELA, Evaldo F. Formação na pós-graduação para o desenvolvimento científico, tecnológico e social do país. In: FERREIRA, L. (Coord.) Colóquio de Avaliação do Sistema de Pós-graduação da UFG. 2., Goiânia, 30 nov. 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=5iU160Q3Lpc>.

Published

2020-12-20

How to Cite

Actions, interactions, and transformations of Musical performance during confinement. (2020). Revista Música, 20(2), 283-296. https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.180193