Warm-Up for wind ensemble: state of the art

Authors

  • Frances Alexandre Serpa Instituto Federal do Espírito Santo http://orcid.org/0000-0003-0130-9504
  • Raimundo Nonato Cordeiro Instituto Federal do Ceará
  • Francisco José Costa Holanda Instituto Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.182326

Keywords:

Warm-Up for wind ensemble, Wind ensemble, Symphonic band, Musical technique, State of art

Abstract

This article is an excerpt from the literature review of a master's research in progress, with the proposal of presenting a literature review regarding the warm-ups for the wind ensemble. The excerpt here exposed comprises a survey of the state of the art on the subject in the Brazilian context in terms of bibliographic research, publications in magazines and congresses and also in American literature, where the subject is extensively addressed in books, congresses, articles and whose use is part of the systemic approach used in music education with bands in that country. Based on the state of the art, and taking into account the scarcity of the theme in national scientific production in the field of knowledge, the research offers a broad view on the importance, exonerated and a more complete understanding of the theme presented here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Frances Alexandre Serpa, Instituto Federal do Espírito Santo

    Docente Efetivo no Instituto Federal do Espírito Santo. É Graduado em Música pela Universidade Federal do Espírito Santo. De 2013 a 2015 estudou mestrado em Regência com os professores Alan Mitchell e Stephen Zork na Andrews University-MI-EUA. Mestrando em Artes/Música no IFCE campus Fortaleza. Membro da ANPPOM - Associação Nacional de Pesquisa e Pós Graduação em Música do Brasil e membro da ABEM - Associação Brasileira de Educação Musical. Atuou como professor efetivo do Instituto Federal do Ceará ministrando Regência e Sopros e na coordenação da Licenciatura em Música. Atuou também por mais 15 anos como professor de música e arte na escolas públicas da Grande Vitória-ES. Em 2007 recebeu a "Comenda Loren Reno" pela Assembléia Legislativa do Estado do Espírito Santo por desenvolver projetos significativos para a sociedade. Desenvolveu, implantou e coordenou o projeto "Bandas Marciais Escolares" nas escolas municipais da cidade de Viana, atendendo diretamente mais de 400 alunos (2004-2010). Possui experiência na área de Banda de Música e Sinfônica, Orquestra, Coral, Brass Ensemble, Capacitação de músicos (Regência e prática de conjunto), e direção de projetos sociais. Suas atuais e performances como maestro e trompetista, incluem o Brasil e os Estados Unidos. Possui também especialização em Educação Musical e Psicopedagogia. É idealizador e fundador do Instituto Neobaces (Núcleo de Orquestras, Bandas e Corais do Espírito Santo), Banda Filarmônica Jovem de Cariacica e Orquestra Capixaba de Sopros, atuando em todos eles como voluntário. Regente e fundador da Big Band e Orquestra de Sopros do Instituto Federal do Ceará.

  • Raimundo Nonato Cordeiro, Instituto Federal do Ceará

    PhD in Arts at UFMG (2014), with a study developed in the Research Line "Theater: theories and practices", Master in Music by UFBA (2002), with a study in the Research Line "Ethnomusicology", graduated in Music from the State University do Ceará - UECE (1989). He is currently a professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará-IFCE, where he teaches on the Technical Course in Musical Instrument and is the musical director of Mira Ira-Laboratory of Traditional Cultural Practices, of the referred institution. He develops teaching activities related to instrumental practice (accordion and keyboard), harmony, Brazilian music, music together.

  • Francisco José Costa Holanda, Instituto Federal do Ceará

    Graduated in Music Degree from the State University of Ceará (1980) and Graduated in Music Degree from the State University of Ceará (1983). She has experience in the Arts area, with an emphasis on Music. Acting mainly on the following themes: Education, Music, Band.

References

ALVES DA SILVA, Lélio Eduardo. Musicalização Através da Banda de Música Escolar: Uma Proposta de Metodologia de Ensaio Fundamentada na Análise do Desenvolvimento Musical dos seus Integrantes e na Observação da Atuação dos “Mestres de Banda”. 2010. Tese (Doutorado em Música). Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2010.

BAILEY, Wayne; MILES, Patrick. Teaching Brass: A Resource Manual. New York: McGraw Hill Inc, 1992.

BARBOSA, Joel Luis da Silva. An Adaptation of American band instruction methods to Brazilian music education, using Brazilian melodies. 1994. Tese (Doctor of Musical Arts) – University of Washington-Seattle.

BARBOSA, Joel Luis da Silva. Da Capo: Método elementar para o ensino coletivo ou individual de instrumentos de banda. Belém: Fundação Carlos Gomes, 1998.

BARBOSA, Joel Luis S. Da Capo Criatividade: Método elementar para o ensino individual e/ou coletivo de instrumentos de banda: Regência, v. 1, Keyboard Editora, 2010.

BOONSHAFT, Peter Loel. Teaching Music with Passion: Conducting, Rehearsing and Inspiring. Galesville: Meredith Music Publications, 2002.CALLET, Jerome. Trompeta Yoga. Pittsburgh: [s. n.], 1973.

CALLET, Jerome. Trumpet Yoga: A Revolutionary Approach to Embouchure Development. New York: Charles Colin, second edition, 1986.

CLUFF, Jennifer. Tone Warm-ups. [s. l.], 2012.DAVIS, Michael. 15 Minute Warm-up Routine. Hip Bone Music, Inc., 1997.

DANTAS, Frederico Meireles. Exercícios diários com o instrumento. Salvador: Casa das Filarmônicas, 2007.

DROSTE, Michael. The Ultimate Warm Up for Trumpet. Chicago: Trumpet Studio, 1998.

FUNARTE. Fundação Nacional das Artes, c2020. Página inicial. Disponível em: <https://www.funarte.gov.br/>. Acesso em 22 de agosto de 2020. GAGE, John B. Brass players: aquecimento & Guia prático: Trombone, B. C. Barítono, tuba. São Paulo: Irmãos Vitale, 2005.

GARCIA, Ricardo Rosembergue. Distonia Focal e a Atividade do Instrumentista de Sopro. Dissertação de Mestrado em Música - Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2012.

HUNSBERGER, Donald; ERNST, Roy E. The art of Conducting. 2 ed. New York: McGraw-Hill Education Inc., 1992.

KANDLER, Maira Ana. Bandas Musicais do Meio Oeste Catarinense: características e processos de musicalização. Dissertação de Mestrado em Música, Universidade Estadual de Santa Catarina, 2011. Disponível em: https://www.amplificar.mus.br/data/referencias/ver/Bandas-Musicais-do-Meio-Oeste-Catarinense--caracteristicas-e-processos-de-musicalizacao. Acesso em 26/07/2021.

KOZAI, Andrea. The Importance of a Good Warm-Up: Are you warm enough to start dancing? Aurora, International Association for Dance Medicine & Science, 2017.

LISK, Edward S. The Creative Director: Alternative Rehearsal Techniques. Delray Beach, Meredith Music Publications, 1991. MAUK, Steven. Saxophone Warm-Ups. Medfield, Dorn Publications Inc., 1993.

NORRIS, R. The musician’s survival manual: A Guide to Preventing and Treating Injuries in Instrumentalists. 3 ed. St. Louis, MO: MMB Music, 1997.

SANTOS FILHO, Juvino Alves dos. A Pedagogia Musical de Manuel Tranquillino Bastos. Revista Musical, Universidade Federal do Maranhão, Ano 2, nº 2, 2010.

SANTOS, Tenison Santana dos. Atividades de Preparação Técnica em Bandas de Música de três territórios de Identidade Baianos: Uma Proposta Baseada nas Necessidades Didáticas. Dissertação de Mestrado em Música - Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2015.

SAUL, Ken. Daily Warm-ups for Trumpet. [s. n.], 2006.

SAUL, Ken. Daily Warm-ups for Trumpet. 2 ed., [s. n.], 2015.

SILVA, Francinaldo Rodrigues da Silva. A Aprendizagem Musical e as Contribuições Sociais nas Bandas de Música: Um Estudo com duas Bandas Escolares. Dissertação de mestrado. Escola de Música e Arte Cênicas da Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2014.

SILVA, Genaína Lemes da Silva. “Atenção a Banda”: Uma Etnografia Musical entre quatro Bandas Escolares do Rio Grande Do Sul. Dissertação de mestrado Programa de Pós-Graduação em Música do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2020.

SMITH, Leonard B.; BULLOCK, Jack. Belwin “Warm-ups” for Symphonic Band. Miami: Belwin Inc., 1961.

SPRING, Robert S. Clarinet Warm-Up. Arizona State University, 1995.

STAMP, James. Warm-Ups + Studies for Trumpet. Vuarmarens: Editions Bim, 1978.

WILLIAMSON, John E., MCMURRAY, Allan. Rehearsing The Band. Lerch Creek Ct, Meredith Music Publications, 2008.

Published

2021-07-27

How to Cite

Warm-Up for wind ensemble: state of the art. (2021). Revista Música, 21(1), 395-406. https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.182326