Improvement and training in musical performance: strategies for work in the pandemic

Authors

  • Ravi Shankar Viana Domingues Universidade Federal da Paraíba
  • Luciana Noda Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.186430

Keywords:

Performance pedagogy, Musical performance, Psychophysical practices, Oboe, Pandemic

Abstract

This  paper  presents  the  strategies  adopted by  the  Oboe  studio  of  the  Federal  University  of  Paraíba(UFPB)  during the  Pandemic  in  order  to  carry  out  the  activities  of  the  Training  and  Improvement  in  MusicPerformance Project.  Created  in  2018,  this  project  aims  to  foster  activities  that contribute  to  the  integraldevelopment of the performance of Brazilian instrumentalists and singers. In the first two editions of this project,there  were  more  than  50 exercises  in  which  the  main  focus  included psychophysical  aspects  of  performancethrough workshops in Yoga, Tai-Chi Chuan, Meditation and the Psychology of Performance, as well as recitals in different  venues  in  the  city  of  João  Pessoa.  In  2020,  due  to  the  social  isolation  restrictions  by the  COVID-19 Pandemic,  all the  project's  activities  were  adapted  to  a  remote  format,  in  order  to maintain  “political resistanceactivities”  that could contribute  to  the  motivation  and  development  of  music  students  in  Brazil.  Despite  all theadversities,  this  project  has  expanded with  the  collaboration of  reputed  musicians  from  several  Brazilian  andinternational musical institutions, and the participation of people from all over the world.

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Author Biographies

  • Ravi Shankar Viana Domingues, Universidade Federal da Paraíba

    Professor de oboé e música de câmara da Universidade Federal da Paraíba, iniciou sua formação musical na Escola de Música de Brasília. Após concluir seu bacharelado em Música pela Universidade de Brasília, recebeu seu Künstlerische Ausbildung pela Escola Superior de Música de Rostock, Alemanha, obtendo posteriormente o título de Mestre e Doutor em Performance Musical pela Universidade Federal de Minas Gerais. Integrou diversas orquestras no Brasil e na Alemanha, dentre elas a Mecklenburgische Staatskapelle Schwerin, a Neuebrandenburger Philarmonie, Orquestra Filarmônica de Minas Gerais, Orquestra Experimental de Repertório, a Orquestra da Universidade de São Paulo, dentre outras. Participou como músico convidado do Festival Junge Künstler Bayreuth, do XII Festival Amazonas de Ópera, Virtuosi (Recife), Festival Eleazar de Carvalho, Festival Internacional de Artes de Tiradentes e Curso Internacional de Verão da Escola de Música de Brasília.

  • Luciana Noda, Universidade Federal da Paraíba

    Luciana Noda é Doutora e Mestre em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Bacharel em Piano pela Faculdade Santa Marcelina, em São Paulo. Pianista atuante em palcos por todo país, Luciana Noda realizou estreias de obras de renomados compositores contemporâneos brasileiros como Liduíno Pitombeira, José Orlando Alves e Antonio Ribeiro.

    Foi Fulbright VIsiting Scholar na University of Colorado-Boulder (EUA) em 2015-2016. Atualmente é professora de piano da Universidade Federal da Paraíba e integra o corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Música da UFPB e da UFRN. Tem apresentado regularmente os resultados de suas pesquisas em congressos nacionais e internacionais. É membro da ANPPOM (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música), da ABPC (Associação Brasileira de Piano Colaborativo) e membro-fundadora da ABRAPEM (Associação Brasileira de Performance Musical).

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Published

2021-07-27

How to Cite

Improvement and training in musical performance: strategies for work in the pandemic. (2021). Revista Música, 21(1), 17-36. https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.186430