Tradition and innovation: a music analysis of Mutationen VI by Claudio Santoro

Authors

  • Ana Leticia Crozetta Zomer Universidade de São Paulo
  • Adriana Lopes da Cunha Moreira Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Departamento de Música

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.188826

Keywords:

Music Analysis, Music Notation, Indeterminacy, Mixed Electroacoustic Music, Claudio Santoro

Abstract

Contextually related to the path of twentieth-century Brazilian music, the work Mutationen VI for violin and magnetic tape, composed by Claudio Santoro in 1972, is characterized by the use of what the composer himself calls “controlled aleatory”. The analysis relates the pertinent aspects to non-traditional musical notation – through the works of Gould (2011), Strange and Strange (2001), Dourado (1998) and Stone (1980) – to “invariance strategies” (Costa, 2009; 2018). The articulation of apparently disparate processes, such as dodecaphonism, traditional techniques and extended ones to the instrument, and the recording of the electroacoustic part by the interpreter himself are explored and exposed in this paper.

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Author Biographies

  • Ana Leticia Crozetta Zomer, Universidade de São Paulo

    Ana Leticia Crozetta Zomer é violinista, doutoranda em Teoria e Análise Musical (2018) pela Universidade de São Paulo (USP), sob orientação da Profa. Dra. Adriana Lopes da Cunha Moreira; Mestre em Musicologia e Etnomusicologia (2017) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), sob orientação do Prof. Dr. Guilherme Antonio Sauerbronn de Barros; e Graduada em Música (2013), pela mesma instituição. Sua pesquisa tem por finalidade discutir o emprego de operações de acaso e indeterminação na música de compositores brasileiros, mais especificamente, em obras do repertório violinístico a partir de 1950.

  • Adriana Lopes da Cunha Moreira, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Departamento de Música

    Adriana Lopes da Cunha Moreira é pianista, professora livre-docente no Departamento de Música (CMU) da Escola de Comunicações e Artes (ECA) da Universidade de São Paulo (USP, 2004-) e professora efetiva no Programa de Pós-Graduação em Música da ECA-USP (2010-). É coordenadora da Graduação do CMU (2017-21), coordenadora do Grupo de Pesquisa TRAMA: Teoria e Análise Musical, voltado à aplicação de conceitos teóricos emergentes para a prática analítica de obras musicais (ECA e CNPq, 2015-), e co-coordenadora dos Encontros Internacionais de Teoria e Analise Musical, EITAM (2009, 2011, 2013, 2017, 2019). Anteriormente, foi editora-chefe de publicações da ANPPOM (2011-15), que englobam a Revista OPUS (Qualis-CAPES A1), série Pesquisa em Música no Brasil e coordenação científica dos congressos anuais.

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Published

2021-07-27

How to Cite

Tradition and innovation: a music analysis of Mutationen VI by Claudio Santoro. (2021). Revista Música, 21(1), 99-130. https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.188826