Eunice Katunda’s Quinteto Schoenberg: a tribute to the creator of dodecaphonism

Authors

  • Marisa Milan Candido Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Eliana Monteiro da Silva Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v21i2.191266

Keywords:

Quinteto Schoenberg, Eunice Katunda, Arnold Schoenberg, Dodecaphonism, Brazilian Woman Composer.

Abstract

Eunice Katunda (1915-1990) was an important 20th century Brazilian musician. She lived and performed intensely in the musical field for almost the entire century, executing activities as a pianist, composer, conductor, researcher, teacher, critic, among others. She was responsible for both the premiere and dissemination of numerous Brazilian and foreign pieces of work until unknown in the musical environment up to that time, as well as for the creation of music using modern composition techniques. In this article, we will discuss the composer’s use of the dodecaphonic technique created by the Austrian-American composer Arnold Schoenberg (1874-1951), whom she paid tribute to in ger Quinteto Schoenberg. Through musical analysis, we will show, among other procedures, how the composer used in the initial series of her work the inversionally symmetric hexachord cataloged by Allen Forte as 6-20, used by Schoenberg in his own quintet Ode to Napoleon Bonaparte Op 41. In a parallel movement, the musician inserted national folk-inspired melodies in order to give the composition a humanist and critical character of the period in which was created.

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Author Biographies

  • Marisa Milan Candido, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    É pianista, Bacharel em Piano pela Faculdade Santa Marcelina, com bolsa integral, e Mestre em Música pela UNICAMP (CAPES), na qual realizou a dissertação Estéticas cruzadas: rupturas e deslocamentos em Cláudio Santoro, César Guerra-Peixe e Eunice Katunda a partir de obras para piano compostas entre 1948 e 1952. Atualmente desenvolve pesquisa de Doutorado no PPGMUS ECA-USP, também com auxílio da CAPES, sobre a pianista e compositora Eunice Katunda.

  • Eliana Monteiro da Silva, Universidade de São Paulo

    Pianista e bacharel em piano pela Faculdade Carlos Gomes, fez Mestrado, Doutorado (FAPESP) e Pós-Doutorado em Música na ECA-USP, onde atua como pesquisadora-colaboradora e professora na Pós-Graduação. É autora dos livros "Clara Schumann: compositora x mulher de compositor" e “Compositoras Latino-americanas: vida, obra, análise de peças para piano”, além de capítulos de livros e artigos em português, espanhol e inglês. Integra os grupos de pesquisa “Sonora músicas e feminismos”, “Mygla” e “Polymnia”, e o Duo Ouvir Estrelas, com a cantora Clarissa Cabral. Sua atuação como pianista e como pesquisadora enfoca a produção das mulheres na música erudita, tendo gravado com seu duo o CD Clara Schumann: Lieder e piano solo. www.elianamonteirodasilva.com. 

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Published

2021-12-17

How to Cite

Eunice Katunda’s Quinteto Schoenberg: a tribute to the creator of dodecaphonism. (2021). Revista Música, 21(2), 287-314. https://doi.org/10.11606/rm.v21i2.191266