Music and interculturality: A study of the relationship between Vilém Flusser's work and its reception

Authors

  • Marta Castello Branco Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.196008

Keywords:

Vilém Flusser, Music, Interculturality, scientific cooperation

Abstract

Vilém Flusser's work on music, written in Portuguese and German, fosters a not only bilingual, but rather an intercultural approach to its themes and possible interrelationships. To a large extent, the interculturality related to the primary sources corresponds to the reception strategies encouraged by his archive based at the University of the Arts in Berlin, which we analyzed in this case study of the work on music and its particularities. We analyze the reception of Flusser, its context and the character of scientific cooperation, which directly shapes research tools and strategies. In our conclusion, we present the importance of considering specific cases of scientific cooperation for the definition of possible epistemological tools, particularly regarding music, as well as the careful observation of its coherence with the objects of study in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marta Castello Branco, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Possui graduação em Música pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005), mestrado em Música pela Universidade Federal da Bahia (2008) e doutorado em Música – Universität der Künste Berlin (2014). Desde 2014 é professora da Escola de Música da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando principalmente nos seguintes temas: interpretação musical (flauta transversal) e relações entre música, cultura e sociedade.

References

APPADURAI, Arjun. The Risks of Dialogue. São Paulo: Mecila Working Paper Series, No. 5, 2018.

CASTELLO BRANCO, Marta. Vilém Flusser, Jair Rodirgues e a Música como Metáfora. Anais do SEFIM, v. 3, n.3, 2017a, 255–270.

CASTELLO BRANCO, Marta. O Instrumento Musical como Aparato. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2015.

CASTELLO BRANCO, Marta. Apresentação. Na Música. Vilém Flusser. São Paulo: Annablume, 2017b, 9–30.

CHRISTENSEN, Thomas. Music Theory, Cultural Transfer, and Colonial Hybridity. Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 15, no. 2, 2018, 15–21.

DE WIT, Hans; HUNTER, Fiona; HOWARD, Laura; EGRON-POLAK, Eva. Internationalisation of higher education. Documento solicitado pela Comissão de Cultura e Educação do Parlamento Europeu. Bruxelas: União Europeia, 2015.

FLUSSER, Vilém. Gesten. Versuch einer Phänomenologie. Düsseldorf und Bensheim: Bollmann, 1991.

FLUSSER, Vilém. Língua e Realidade. São Paulo: Annablume, 2007.

FLUSSER, Vilém. Da Flauta de Pã. Suplemento Literário OESP 8 (370): 3, São Paulo 22 fev. 1964.

FLUSSER, Vilém. Dois dos Limites da Língua. Suplemento Literário OESP 6, São Paulo, 06 jan. 1962, n. 263, p. 2, 1962.

FLUSSER, Vilém. Na Música. Vilém Flusser. São Paulo: Annablume, 2017.

FLUSSER, Vilém. Na Música. São Paulo: IBF Instituto Brasileiro de Filosofia. Fonte não publicada. Berlim: Vilém Flusser Archiv, 1662 2-IPEA-15, 1965a.

FLUSSER, Vilém. Na Música Moderna. São Paulo: IBF Instituto Brasileiro de Filosofia. Fonte não publicada. Berlim: Vilém Flusser Archiv, 1663 2-IPEA-16, 1965b.

FLUSSER, Vilém. No Universo das Imagens Técnicas. São Paulo: Annablume, 2008.

GOH, Annie. Zeichen, System und Symptom. Zur (spekulativen) Semiotik der Klänge bei Vilém Flusser. Zeitschri für Semiotik 34, 1-2, 2012, 125-143.

GOH, Annie; CASTELLO BRANCO, Marta; NOVAES, Rodrigo Maltez. Music and Sound in Vilém Flussers Work. Flusser Studies 17, 2014, http:// http://www.flusserstudies.net/archive/flusser-studies-17-double-issue (Acesso em 24/02/2022).

GONÇALVES, Gustavo; TUGNY, Rosângela Pereira de. Universidade Popular e Encontro de Saberes. Salvador: EdUFBa, 2020.

GULDIN, Rainer. Philosophieren zwischen den Sprachen. Vilém Flussers Werk. Wilhelm Fink: Munich, 2005.

HUDZIK, John K. Comprehensive internationalization: From Concept to Action. Washington, DC: NAFSA, The Association of International Educators, 2011.

HUDZIK, John K. Comprehensive internationalization: from rhetoric and concept to reality. Comprehensive internationalization: institutional pathways to success. Abingdon, UK: Routledge, 2015, 58-75.

KNIGHT, Jane. Updating the definition of internationalization. International Higher Edu- cation, Boston College, v. 33, 2003, 2-3.

LAUS, Sonia Pereira Laus. A internacionalização da Educação Superior: um estudo de caso da Universidade Federal de Santa Catarina. 2012. 331 f. Tese (Doutorado em Administração) Núcleo de Pós-Graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.

MAILLARD, Nicolas. O gestor de relações acadêmicas internacionais no Brasil: práticas, papéis e desafios. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2019.

MIGNOLO, Walter. Local Histories/Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledges, and Border Thinking. Princeton: Princeton University Press, 2000.

MOROSINI, Marília Costa; NASCIMENTO, Lorena Machado do. Internacionalização da Educação Superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, abr. 2017.

MUELLER, Cristiana Verônica. O processo de internacionalização do Ensino Superior: um estudo de caso da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2013. 178 f. Dissertação (Mestrado em Relações Internacionais) Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

RÜSEN, Jörn. Culture: universalism, relativism or what else? Does Culture make difference? Calcutta: Seagull Books, 2008, 12-19.

SCHMIDT, Dörte. A Música na Obra de Vilém Flusser ou: a formação de uma teoria sob as condições do exílio e a insistência nas aquisições do iluminismo além da hegemonia cultural. Na Música. Vilém Flusser. São Paulo: Annablume, 2017, 175-184.

SCHMIDT, Dörte. Kulturelle Räume und ästhetische Universalität. Musik und Musiker im Exil. Exilforschung. Ein internationales Jahrbuch 26. München: Edition Text + Kritik, 2008.

UNESCO. Declaração final da Conferência Regional sobre o Ensino Superior (CRES). Unesco, 2018. Disponível em: https://portal.conif.org.br/images/DECLARA%C3%87%C3%83O-CRES-2018-EM-PORTUGU%C3%8AS.pdf (Acesso em 28/01/2022).

ZIELINSKI, Siegfried; WEIBEL, Peter; IRRGANG, Daniel. Flusseriana. An Intellectual Toolbox. Karlsruhe: 2015, 102 f.

Published

2022-08-04

How to Cite

Music and interculturality: A study of the relationship between Vilém Flusser’s work and its reception. (2022). Revista Música, 22(1), 143-160. https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.196008