Trembling with joy: the harpsichord as noise in the process of a collaborative creation
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.199066Keywords:
Figural, Rewriting, Composition, Harpsichord, BaroqueAbstract
The present article has as its central theme the creative process in the production of the piece Dedicated to a Young Man who Wanders in a Volcanic Landscape while Trembling with Joy by XXXX, composed for and in collaboration with the harpsichordist XXXX, and its exploration of the potential of the harpsichord as an instrument aimed at generating noise, and the links that such a conception provides in relation to Baroque composition. In the first part of the text, the concepts of liminality and spatialization are approached, in order to understand how the musical baroque, according to the composer and philosopher Hugues Dufourt, stands out as a code that tensions purely linear notions of musical structuring, culminating in the raising of the concept of continuum . In a second moment, we will approach the understanding of figural as used by the philosopher Gilles Deleuze, and the one of rewriting, as understood by the composer Silvio Ferraz to understand procedures used in the assembly of the composition discussed in the present article. After introducing the concepts that operate in the formalization of the piece, it will be developed, from a technical point of view, how the particularities of the harpsichord articulate such notions, as well as how the collaboration in the compositional process took place.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Aesthetic theory. Londres: A&C Black, 1997.
ALBUQUERQUE, Clara. A Formação do Cravista no Brasil: um estudo sobre história, técnicas e habilidades. 2008. 300f. Dissertação (Mestrado em Musicologia). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
CY TWOMBLY'S HEROIC MASTERPIECE, Youtube, 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=X-nJNcE4uKs&t=135s >. Data de acesso: 08/04/2022.
DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: The logic of sensation. Minnesota: U of Minnesota Press, 2003.
D'ERRICO, Lucia. Powers of Divergence: An Experimental Approach to Music Performance. Leuven: Leuven University Press, 2018.
DUFOURT, Hughes. O artifício da escrita na música ocidental. Rio de Janeiro: DEBATES-Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, n. 1, 1997.
DUFOURT, Hugues. Il dinamismo genetico del materiale musicale e il suo movimento generatore di spazio. Lucca: Musica/Realtá, 2005.
FERRAZ, Silvio. A fórmula da reescritura. São Paulo: Seminário Música Ciência Tecnologia, v. 1, n. 3, 2008.
HAYNES, Bruce. The End of Early Music: a period performer’s history of music. Oxford: Oxford University Press. 2007.
GIANNOTTI, Marco (org.). reflexões sobre a cor. São Paulo: WMF, 2021.
KHADAVI, Linda Sue. Twentieth-Century Harpsichord Music: selected playing techniques. 1983. 121f. Thesis (Doctor of Musical Arts), University of Missouri, Kansas City. 1983.
LYOTARD, Jean-François. Discourse, figure. Minnesota: U of Minnesota Press, 2011.
MENEZES, Flo; SAFATLE, Vladimir; A potência das fendas. São Paulo: N-1, 2021.
PANOFSKY, Erwin; CAREAGA, Virginia. La perspectiva como forma simbólica. Barcelona: Tusquets Editores, 1999.
PAVAN, Beatriz. O Cravo na Música de Câmara Contemporânea Brasileira. 2009. 76f. Produção Artística e Artigo (Mestrado em Performance Musical) – Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
SERVICE, Tom. Solving François Couperin's Les Barricades Mystérieuses. 14/01/2010. Disponível em: https://www.theguardian.com/music/tomserviceblog/2010/jan/14/francois-couperin-barricades-music Data de acesso: 06/04/2022.
TIENSUU, Jukka. Harpsichord: a mother of necessity? In: Computer Music Review,
Disponível em <https://tiensuu.fi/Harpsichord_MotherOfNecessity.pdf>. Acesso em 24 mai. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Austeclinio Lopes de Farias, Pedro Ribeiro Cardoso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).