J. Octaviano and the Psychic Music: can yesterday be better?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v22i2.203829

Keywords:

João Octaviano Gonçalves, J. Octaviano, Psychic Music, Music critic, Brazilian musical historiography.

Abstract

By surveying and analyzing over seventy sources in newspapers, periodicals and magazines about João Octaviano Gonçalves (1892-1962), in addition to discussing more closely a major concert that took place in Rio de Janeiro, in 1926, under the title of Música Psíquica (Psychic Music), the article aims to assess the importance of a musician currently forgotten, but who for decades moved the pages of the press through his activities as a composer, pianist, teacher, conductor and cultural articulator. With a production of about 400 works for varied musical formations (from solo pieces to great symphonies), our hypothesis is that J. Octaviano may have his historical forgetfulness reassessed. Throughout the text, the gestures of “remembering” and “digging” are related to the perspective of “brushing history against the grain” (BENJAMIN, 2013b, p. 13), in an attempt to reveal a character who ended up on the margins of our musical historiography, despite being one of the most active agents in the field of Brazilian concert music during the first half of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Martelli, Movimento Violão

    Concertista de carreira internacional e com diversos prêmios em concursos, Paulo Martelli é doutor em música pela UNESP, com mestrados e formações na Manhattan School of Music e na Julliard School (Nova Iorque). Seus trabalhos incluem publicações de livros, CD’s e apresentações em alguns dos palcos mais importantes do mundo (incluindo o Carneggie Hall). É o idealizador e diretor da série Movimento Violão.

References

AACQUARONE, Francisco. História da Música Brasileira. Rio de Janeiro; São Paulo; Belo Horizonte: Francisco Alves; Editora Paulo de Azevedo, [1948].

ALMEIDA, Renato. História da música brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: F. Briguiet, 1942.

ALMEIDA, Renato. História da música brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: F. Briguiet, 1942.

AMORIM, Humberto. J. Octaviano e Oscar Guanabarino: “a verdade é uma aposta de lutas”. Revista Música, 20(2), 119-172. https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.174582

ANDRADE, Mário de. Música, doce música. São Paulo: L. G. Miranda editor, 1933.

ANDRADE, Mário de. Aspectos da Música Brasileira. São Paulo: Livraria Editora Martins, 1965.

AZEVEDO, Luiz Heitor Corrêa de. 150 Anos de Música no Brasil (1800-1950). Rio de Janeiro: José Olympio, 1956.

AZEVEDO, Luiz Heitor Corrêa de. 150 anos de música no Brasil (1800-1950). 2ª ed. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2016.

BELTRAMI, Waleska Scarme. O repertório brasileiro para trompa e piano no curso de graduação: discussão e aplicabilidade. Tese (Doutorado em Música). Instituto Villa-Lobos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, 2011.

BENJAMIN, Walter. Imagens de pensamento/Sobre a haxixe e outras drogas. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013a.

BENJAMIN, Walter. O Anjo da História. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013b.

BENJAMIN, Walter. A capacidade mimética. In: BENJAMIN, Walter et al. Humanismo e comunicação de massa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1970.

BLOCH, Marc. Apologia da História ou O Ofício de Historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

CARNAÚBA, Maria Érbia Cássia. Sobre a Distinção entre Teoria Tradicional e Teoria Crítica em Max Horkheimer. Kínesis, Vol. II, n° 03, abril - 2010, p. 195-204.

CATROGA, Fernando. Memória, história e historiografia. 1ª Ed. Coimbra: Quarteto Editora, 2001.

CERNICCHIARO, Vincenzo. Storia della Musica nel Brasile: dai tempi coloniali sino ai nostril giorni. Milano: Fratelli Riccioni, 1926.

CERTEAU, Michel de. A operação historiográfica. In: ______. A Escrita da História. Rio de Janeiro: Forense, 2013 [1982].

CHARTIER, Roger. A História Cultural – entre práticas e representações. 2ª ed. Lisboa: Difel, 2002.

EDMUNDO, Luiz. O Rio de Janeiro do meu tempo. V. 1. Brasília: Senado Federal, 2009.

FRANÇA, Eurico Nogueira. A Música no Brasil. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde/Serviço de Documentação, 1953.

GOLDBERG, Guilherme; OLIVEIRA, Amanda; MENUZZI, Patrick (orgs.). Transcrições Guanabarinas: antologia crítica – O Paiz (Vols. 1, 2, 3, 4). Porto Alegre: LiquidBook, 2019.

HOKHEIMER, M. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

LE GOFF, Jacques. Prefácio para Apologia da História ou O Ofício de Historiador, de Marc Bloch, p. 15-34. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

MARIZ, Vasco. História da Música no Brasil. 1ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.

MARIZ, Vasco. História da Música no Brasil. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1983.

MELLO, Guilherme Theodoro Pereira de. A Música no Brasil: desde os tempos coloniaes até o primeiro decenio da Republica. Bahia: Typographia de S. Joaquim, 1908.

———. A Música no Brasil: desde os tempos coloniais até o primeiro decênio da República. 2. ed. [3. ed.]. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1947.

NEVES, José Maria. Música Contemporânea Brasileira. São Paulo: Ricordi Brasileira, 1981.

PARANHOS, Ulysses. História da música. v. 1. São Paulo: Mangione, 1940.

PASSAMAE, Maria Aparecida dos Reis Valiatti. Oscar Guanabarino e sua produção crítica de 1922. Dissertação (Mestrado em Músi¬ca). Escola de Música, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 2013.

PASSAMAE, Maria Aparecida dos Reis Valiatti. Oscar Guanabarino: produção crítica de 1922. Curitiba: Editora CRV, 2017.

PEREIRA, Fernanda Maria Cerqueira. O violão na sociedade carioca (1900-1930): técnicas, estéticas e ideologias. Dissertação (Mestrado em Música). Escola de Música, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 2007.

ROCHA, Glauber. O último escândalo de Godard. In: O século do cinema. 2ª Ed. São Paulo: Cosac & Naify, 2006. P. 313-319. Originalmente publicado em: Manchete, n. 928, 31 de janeiro de 1970.

SHAKESPEARE, William. Hamlet. Trad. Millôr Fernandes. Porto Alegre: L&PM, 2012.

THAUMATURGO, Ivna. A família de guizos: história e memórias. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1997.

Published

2022-12-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

J. Octaviano and the Psychic Music: can yesterday be better?. (2022). Revista Música, 22(2), 43-79. https://doi.org/10.11606/rm.v22i2.203829