Theory Applied to the Guitar, by Othon da Rocha Neves: a comparative analysis

Authors

  • Frederico Cunha Grünewald Zarantoneli Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.211300

Keywords:

Othon da Rocha Neves, guitar methods, guitar didactics

Abstract

This work presents the unpublished Theory Applied to the Guitar and Volumes 3 and 4 of Spanish Guitar published by Vitale in 1966, written by Othon da Rocha Neves (1924 – 1991), a composer, arranger and guitar teacher who works in the southern part of the State of Minas Gerais, who played an important role in national guitar didactics. We intend to realize a comparative analysis of the first work, along with other treatises that might have influenced Neves. These are Op. 59, by Matteo Carcassi (1792 - 1853), the Modern School of the Guitar Vol. 1, by Isaias Savio (1900 - 1977) and the Initiation to the Guitar, by Henrique Pinto (1941 - 2010). We also identified Ferdinando Carulli (1770 - 1841) and Emilio Pujol (1886 - 1980) as possible pedagogical influencers. This object of this investigation is to identify and characterize Neves' methodological and pedagogical approach as well as describing changes in his theoretical framework regarding his previous publications.

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Author Biography

  • Frederico Cunha Grünewald Zarantoneli, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Frederico Grunewald é mestre em música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2020), na linha de Ensino das Práticas Musicais, orientado pelo Dr. Nicolas de Souza Barros. Seu livro-produto - O legado de Othon da Rocha Neves à pedagogia do violão na Zona da Mata mineira: antologia de obras e biografia - foi aprovado (cum laude), por ser considerado particularmente relevante e original à comunidade acadêmica e ao meio profissional. Frederico Grunewald também é licenciado em música pela Faculdade Mozarteum de São Paulo (2017); especialista em musicoterapia (lato sensu) pelo Conservatório Brasileiro de Música do Rio de Janeiro (2016) e bacharel em música (violão) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2014), pela classe do professor Dr. Luis Leite. Grunewald já lecionou violão na Escola de Música do Santa Catarina (Juiz de Fora/MG) e atualmente é professor de violão do Conservatório Estadual de Música Haidée França Americano (Juiz de Fora/MG). Integrou o duo de violão e canto com a soprano Luane Voigan e ganhou concursos de música como Souza-Lima, em 2012, e o Jovem Músico BDMG (2012 e 2014). Desde 2022, Frederico Grünewald é discente do curso de doutorado em Artes, Cultura e Linguagens, na linha Poéticas Visuais e Musicais, na Universidade Federal de Juiz de Fora. Sua área de atuação é em ensino de violão solo e em grupo, performance e arranjo.

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Published

2023-09-01

How to Cite

Theory Applied to the Guitar, by Othon da Rocha Neves: a comparative analysis . (2023). Revista Música, 23(1), 591-615. https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.211300