Ostraniénie and Eisenstein's pedagogy

Authors

  • Erivoneide Barros Universidade Estadual de Campinas - Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2020.171547

Keywords:

Ostranenie, Eisenstein, Shklovsky, Interarts studies

Abstract

This article revisits the definition of the concept of ostranenie, by Viktor Shklovsky, in order to explore its relationship with the notion of artistic image investigated in the Cinematographic Direction classes taught by Sergei Eisenstein at the Russian State Institute of Cinematography (VGIK) and the possible connections of this concept with interarts studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Erivoneide Barros, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp

    Doutoranda pelo programa de Pós-Graduação em Teoria e História Literária do Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

References

ALBÈRA, François. Los formalistas rusos y el cine: la poética del filme. Trad. José Ángel Alcalde. Barcelona; Buenos Aires; México: Paidós, 1998.

BULGAKOWA, Oksana. Sergei Eisenstein: a biography. Trad. Anne Dwyer. Berlin; São Francisco: PotemkinPress, 2001.

CHKLÓVSKI, Viktor. “Arte como procedimento”. Trad. David G. Molina. In: RUS – Revista de Literatura e Cultura Russa, São Paulo, v.10, n. 14, p. 153-176.

EIKHENBAUM, Boris. Problemas da cine-estilística. In: ALBÈRA, François. Los formalistas rusos y el cine – la poética del filme. Trad. José Ángel Alcalde. Barcelona; Buenos Aires: Paidós, 1998.

EISENSTEIN, Sergei. Writings, 1934-1947. Trad. William Powell. Londres: I. B. Tauris, 2010. Selected Works, v. 3.

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Trad. Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.

FITZPATRICK, Sheila. Education and Social Mobility in the Soviet Union 1921-1934. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

IVÁNOV, V. V. Dos Diários de Serguei Eisenstein e outros ensaios. Trad. Aurora Fornoni Bernardini e Noé Silva. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

OEVER, Annie van den (ed.). Ostrannenie – on ‘Strangeness’ and the Moving Image. The history, Reception, and Relevance of a Concept. Amsterdã: Amsterdam University Press, 2010.

SHKLOVSKY, Viktor. Literature and Cinematography. Trad. Irina Masinovsky. Champaign; Londres: Dalkey Archive Press, 2008.

TIHANOV, Galin. “Guerra, Revolução e Literatura Universal”. Trad. Danilo Hora. In: CHKLÓVSKI, Viktor. Viagem Sentimental. Trad. Cecília Rosas. São Paulo: Editora 34, 2018. p. 390-401.

IOFFE, Denis. “Pragmatika formalizma: k voprossu o “prieme ostreaneniia” i preodoleniia inertsii avtomatizma v russkom avangarde” (“Pragmática do formalismo: para a questão sobre o “procedimento ostraniénie” e a superação da inércia do automatismo na vanguarda russa”). In: Epokha “ostraneniia”. Russkii formalizm i sovremennoe gumanitarnoe znanie. Moscou: Novoe literaturnoe obozrenie, 2017, pp. 325-332

Published

2020-09-25

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

Barros, E. (2020). Ostraniénie and Eisenstein’s pedagogy. RUS (Sao Paulo), 11(16), 146-169. https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2020.171547